De Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering zorgt voor de implementatie van de richtlijn in de Nederlandse wetgeving. Dit besluit zorgt ervoor dat de onderliggende besluiten ook worden aangepast aan de richtlijn.
De wijzigingen in het voorliggende besluit zien ten eerste op de reikwijdte van de verzekeringsplicht. Door een nieuwe, beperktere definitie van het begrip «voertuig», vallen bepaalde motorrijtuigen straks niet langer onder de reikwijdte van richtlijn 2009/103/EG. Het gaat onder meer om minder snelle voertuigen (van max. 25 km/h of, als het motorrijtuig zwaarder is dan 25 kilo, van max. 14 km/h) en voertuigen die niet uitsluitend door een mechanische kracht worden gedreven. Hierdoor zijn de lidstaten niet langer verplicht om voor deze motorrijtuigen een verzekeringsplicht te handhaven. In overeenstemming hiermee is in de Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering de mogelijkheid opgenomen om bij algemene maatregel van bestuur deze motorrijtuigen uit te zonderen van de reikwijdte van de WAM, onder de voorwaarde dat zij nauwelijks gevaar opleveren (zie artikel 1a WAM (nieuw)).
Deze vrijstelling komt te vervallen. Zoals is toegelicht in de memorie van toelichting bij de Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering, heeft deze wijziging beperkte gevolgen voor benadeelden, nu zij zich hierdoor niet langer tot het Waarborgfonds Motorverkeer kunnen wenden voor de vergoeding van schade veroorzaakt door fietsen met trapondersteuning.
Benadeelden kunnen wel terecht bij de veroorzaker van de schade. In vrijwel de meeste gevallen zal de schade bovendien gedekt zijn door een onverplicht afgesloten aansprakelijkheidsverzekering voor personen of voor bedrijven. Voor het Waarborgfonds Motorverkeer zorgt deze wijziging ervoor dat het zich kan richten op zijn primaire taak, namelijk het bieden van een voorziening voor slachtoffers van gevaarlijke motorrijtuigen.
Deze wijziging zal tot een beperkte vermindering van de uitkeringen en de schadevaststellingskosten van het Waarborgfonds Motorverkeer leiden. Dit kan ook gevolgen hebben voor de financiële lasten voor schadeverzekeraars en van verzekerden, nu het Waarborgfonds Motorverkeer zijn taken financiert uit bijdragen van schadeverzekeraars en deze verzekeraars deze bijdrage aan de verzekerden zullen doorberekenen.
Ten tweede past dit besluit het Besluit bedragen aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen aan. Dit besluit, dat op basis van artikel 22 WAM is vastgesteld, bevat de minimumbedragen waarvoor de motorrijtuigenaansprakelijkheidsverzekering dekking moet bieden. Deze bedragen worden in overeenstemming gebracht met de geïndexeerde bedragen die zijn opgenomen in de richtlijn.
Ten derde wordt ter implementatie van de richtlijn ook het Besluit kennisgevingen aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen aangepast, om te verzekeren dat het adres van de verzekeraar in het verzekeringsregister is opgenomen. In de praktijk bevat het verzekeringsregister deze informatie al.
Ten slotte is aanpassing van enkele besluiten nodig in verband met wijzigingen die de Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering inhoudt voor de WAM en de Wet op het financieel toezicht (hierna: Wft). Het gaat dan om het Besluit bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige motorrijtuigen, het Besluit Markttoegang financiële ondernemingen Wft, het Besluit prudentiële regels Wft en het Besluit politiegegevens.
Bron: Rijksoverheid
Fintool
Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668