Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
30 jun 2020 Nieuws

AFM rapport: bewust belonen en waarderen

De AFM doet een oproep aan de sector op basis van onderzoek bij banken, verzekeraars en financieel dienstverleners. Ondernemingen zouden moeten streven naar een samenwerkingsgerichte cultuur, omdat dit zorgt voor minder schadelijk gedrag richting klanten.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

De wijze waarop medewerkers van financiële ondernemingen worden aangestuurd, heeft direct invloed op hun organisatiecultuur en op hoe zij omgaan met het belang van hun klanten.
Dat blijkt uit het rapport ‘Bewust belonen en waarderen’, dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) publiceerde.

In die aansturing gaat het niet alleen om de financiële beloning van medewerkers, maar ook om niet-financiële prikkels. Drie elementen zijn in de waardering het belangrijkst:

  • Leidinggevenden sturen op klantbelang en beoordelen medewerkers op respectvolle wijze.
  • De top van de onderneming stuurt op klantbelang en vertoont voorbeeldgedrag.
  • De commerciële- en targetdruk wordt beperkt.

De wijze waarop medewerkers van financiële ondernemingen worden aangestuurd, heeft direct invloed op hun organisatiecultuur en op hoe zij omgaan met het belang van hun klanten. Ondernemingen zouden moeten streven naar een samenwerkingsgerichte cultuur, omdat dit zorgt voor minder schadelijk gedrag richting klanten. Dat blijkt uit het rapport ‘Bewust belonen en waarderen’, dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vandaag publiceert.

In die aansturing gaat het niet alleen om de financiële beloning van medewerkers, maar ook om niet-financiële prikkels. Drie elementen zijn in de waardering het belangrijkst:

  • Leidinggevenden sturen op klantbelang en beoordelen medewerkers op respectvolle wijze.
  • De top van de onderneming stuurt op klantbelang en vertoont voorbeeldgedrag.
  • De commerciële- en targetdruk wordt beperkt.

Stimuleren van bewuste omgang met belonen en waarderen

De AFM constateerde in haar onderzoek geen grote verschillen tussen de vier onderzochte sectoren (banken, verzekeraars, intermediairs en grote uitvaartverzekeraars), maar wel tussen individuele ondernemingen. Bij de ene bank vindt bijvoorbeeld 68% van de medewerkers dat het bestuur het goede voorbeeld geeft als het gaat om het centraal stellen van het klantbelang, bij een andere bank is dit maar 32%. Bij de ene verzekeraar neemt 43% soms of vaak schadelijk gedrag waar richting de klant of de eigen onderneming, bij een andere verzekeraar ziet 75% dit nooit of nauwelijks. De druk om targets te halen wordt bij de ene financieel dienstverlener als hoog ervaren (51%), bij een ander ligt dit op 16%.

 

Bron: AFM

Downloads

Downloads zijn alleen beschikbaar voor abonnees. Log graag in of neem een abonnement.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

30 jun 2020

Laatst gewijzigd

30 jun 2020

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2020. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.