Consument heeft haar keuze, 1 jaar rentevast, kenbaar gemaakt op het keuzeformulier en de Adviseur heeft het formulier naar de Bank op de post gedaan. Het renteherzieningsformulier is door de Bank niet correct verwerkt dan wel is er bij de postbezorging iets misgegaan.
De Bank stelt geen keuzeformulier retour ontvangen te hebben. Conform de aankondiging in de renteherzieningsbrieven heeft de Bank op 1 april 2019 de rente voor tien jaar verlengd.
Op grond van artikel 3:37 lid 3 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tot een bepaalde persoon of instantie gerichte verklaring, deze persoon of instantie moet hebben bereikt om haar werking te hebben.
Wanneer het om een schriftelijke verklaring gaat, heeft deze de geadresseerde bereikt als zij door de geadresseerde is ontvangen. Indien de ontvangst van de verklaring wordt betwist, zoals in het onderhavige geval waarin de Bank betwist het renteherzieningsformulier te hebben ontvangen, geldt het volgende. Een redelijke, op de behoeften van de praktijk afgestemde, uitleg brengt mee dat de afzender in beginsel feiten en omstandigheden dient te stellen en zo nodig te bewijzen waaruit volgt dat de verklaring door hem is verzonden naar een adres waarvan hij redelijkerwijs mocht aannemen dat de geadresseerde aldaar door hem kon worden bereikt, en dat de verklaring aldaar is aangekomen.
Het lag op de weg van Consument en was haar verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat het formulier de Bank ook daadwerkelijk zou bereiken. Uit het dossier is niet gebleken dat het renteherzieningsformulier daadwerkelijk aan de Bank is verzonden en door haar is ontvangen. Consument heeft onvoldoende aannemelijk gemaakt, door een bevestiging van het aangetekend versturen van de brief dan wel een faxbevestiging, dat het ondertekende formulier ook daadwerkelijk is verstuurd. De enkele mededeling van de Adviseur hiertoe is onvoldoende. Op de Bank rust niet, zoals Consument aanvoert, de verplichting om haar cliënten te verzoeken dan wel verplichten het renteherzieningsformulier aangetekend te versturen.
Volgens de website van PostNL wordt 99,8% op het juiste adres afgeleverd en wordt 95% van de consumentenpost uit de brievenbussen daadwerkelijk binnen 24 uur bezorgd. De kans dat de postbezorging faalt, is hiermee te verwaarlozen. Consument heeft derhalve niet aannemelijk kunnen maken dat de Bank het renteherzieningsformulier daadwerkelijk heeft ontvangen.
De Commissie is dan ook van oordeel dat de rentevastperiode, conform hetgeen in de Voorwaarden is opgenomen, op juiste gronden is verlengd voor dezelfde rentevastperiode van tien jaar. De Bank heeft Consument in haar brieven voldoende geattendeerd op de gevolgen die dat had. Dit klachtonderdeel van Consument is dan ook ongegrond.
Overigens valt op dat geen kopie van het ingevulde en ondertekende keuzeformulier is overgelegd en inzichtelijk wordt gemaakt wanneer dat formulier verzonden zou zijn.
Bron: Kifid
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99