Om te kunnen verzekeren, moeten verzekeraars over een aantal persoonlijke gegevens van hun klanten kunnen beschikken. Zolang het contact tussen die twee partijen beperkt blijft, zijn verzekeraars tevreden over wat ze krijgen. Klanten zijn over het algemeen ook tevreden over de manier waarop verzekeraars met deze privacygevoelige persoonsgegevens omgaan. Anders wordt het wanneer verzekeraars de rechtmatigheid van een claim willen onderzoeken, of een verzekerde willen achterhalen die niet meer op het opgegeven adres woont. Toegang tot de GBA is dan (nagenoeg) onmogelijk. En gebruikmaken van politiegegevens als er een vermoeden van fraude is, is niet toegestaan.
Nu verzekeraars een steeds prominentere rol gaan spelen bij de sociale verzekeringen, zou de gegevensuitwisseling met het UWV, de arbodiensten en reïntegratiebedrijven verreweg het makkelijkst kunnen verlopen via het sofi-nummer. Dat mag nu nog niet.
Huiver voor breder gebruik en eenvoudiger toegang tot de genoemde gegevensbestanden door verzekeraars is onterecht, meent Fischer. Gebruik van gegevens kan uitstekend en controleerbaar worden geregeld.
Bron: Verbond van Verzekeraars, 16-12-2004
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99