Het onderzoek ‘Public opinion in Europe: financial services’ bevestigt dat nagenoeg geen sprake is van handel in financiële producten over de grenzen heen. Bij bankzaken gebeurt dat slechts bij 4% van alle transacties; bij andere financiële diensten (privépensioenregeling, levens- en autoverzekering, etc.) is dat nog niet eens 1%. Grootste hindernissen, zeggen de respondenten, zijn ‘gebrek aan informatie’, ‘te riskant’ en ‘taalproblemen’. Bovendien, en dat is veel interessanter voor de branche, verwacht geen enkele respondent dat hij de komende vijf jaar meer dan 10% van zijn financiële diensten grensoverschrijdend zal kopen.
Toch is ABN Amro-dochter Bouwfonds inmiddels twee jaar actief op de Duitse hypotheekmarkt. En Bouwfonds scoort er volgens Het Financieele Dagblad goed met een Nederlandse werkwijze. Het is bereid de volledige koopprijs te financieren, anders dan de Duitse banken, die eisen dat een koper 20% van de koopprijs uit eigen middelen financiert. De Duitse banken stellen een vermogenseis terwijl voor Bouwfonds alleen de kredietwaardigheid van een klant telt. Bovendien geeft Bouwfonds naar Nederlands gebruik binnen drie dagen een beslissing op een hypotheekaanvraag en is daarmee veel sneller dan de als bureaucratisch bekendstaande lokale concurrenten.
Inmiddels heeft Bouwfonds 2000 klanten en een hypotheekportefeuille van zo'n 280 miljoen euro. Volgend jaar verwacht de ABN Amro-dochter 2000 nieuwe klanten binnen te kunnen halen. Doel is de komende jaren het aantal klanten jaarlijks te verdubbelen. Toch zal het bedrijf geen grote speler op de Duitse markt worden. Volgens eigen zeggen zal Bouwfonds hooguit 1% van de Duitse hypotheekmarkt in handen krijgen.
Bron: Verbond van Verzekeraars/Het Financieele Dagblad, 29-11-2004
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99