Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
21 aug 2017 Nieuws

VEH: gebruik 'reparatieformulier'

Vereniging Eigen Huis en Consumentenbond raden consumenten met een NVM- of VBO-makelaar aan om hem of haar een 'reparatieformulier' te laten ondertekenen. Hiermee worden de verouderde algemene voorwaarden die NVM en VBO hanteren op de belangrijkste punten 'gerepareerd'.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Download: "Reparatieformulier" (pdf, 3 pagina's)

Vereniging Eigen Huis, de Consumentenbond en VastgoedPRO hebben met ingang van 1 juni de voorwaarden voor makelaarsdiensten verbeterd. Dat was nodig omdat de vorige voorwaarden waren verouderd. Het was onder meer niet meer duidelijk wat een makelaar precies doet en wat het kost. We hebben de NVM en VBO gevraagd ook mee te doen met de nieuwe voorwaarden. Dat doen ze vooralsnog niet. Maakt u gebruik van een VBO- of NVM-makelaar en wilt u wél de verbeterde voorwaarden, print het ‘reparatieformulier’ en ga daarmee naar uw makelaar.

Verouderde en daardoor slechtere voorwaarden

De makelaarsvoorwaarden gelden als consumenten een makelaar inschakelen voor de aankoop of verkoop van een woning. In de huidige voorwaarden van NVM en VBO zijn de volgende punten verouderd:

  • Welke werkzaamheden  In de algemene voorwaarden van VBO en NVM is niet goed verwoord welke werkzaamheden de makelaar precies gaat uitvoeren

  • Toebedeling woning (bijvoorbeeld bij echtscheiding) Bij echtscheiding komt het regelmatig voor dat een van de partners in de te koop staande woning blijft wonen. De ene (ex-)partner neemt dan het aandeel van de ander over. Bij de NVM en VBO heeft de makelaar dan recht op de volledige courtage. Stel dat u beiden voor de helft eigenaar bent, dan is het reëler als de makelaar de helft van de eerder afgesproken vergoeding (courtage) krijgt.
  • Overlijden Bij overlijden van de opdrachtgever kunnen de erfgenamen op grond van de NVM- en VBO-voorwaarden niet kiezen of zij de overeenkomst beëindigen of voortzetten. De opdracht eindigt en de makelaar kan naast de gemaakte kosten een deel van de vergoeding (courtage) opeisen. Het is redelijker als de erfgenamen wél de keuze hebben tussen beëindigen of voortzetten. Alleen de gemaakte kosten moeten vergoed worden.
  • Teruggave opdracht Bij de NVM en VBO zijn de gevolgen van teruggave van de opdracht door de makelaar wegens ernstige verstoring van de relatie tussen de makelaar en de consument niet geregeld. Het is beter als hier een duidelijke afspraak over gemaakt wordt.
  • Hinderen werk makelaar Bij de NVM en VBO bent u de makelaar ook courtage verschuldigd als u een koopovereenkomst sluit nadat de opdracht aan de makelaar is beëindigd en u de activiteiten van de makelaar heeft belemmerd. Wij vinden deze bepaling niet consumentvriendelijk.

Wat wordt er met het 'reparatieformulier' allemaal verbeterd?

In de nieuwe voorwaarden die de consumentenorganisaties met VastgoedPRO zijn overeengekomen is volstrekt helder geregeld wat de makelaar precies gaat doen om tot de verkoop of aankoop van een woning te komen en welke vergoeding de makelaar ontvangt voor zijn inspanningen. Daartoe zijn naast de algemene voorwaarden een modelopdracht opgesteld en een prijslijst. Op die manier wordt het voor consumenten gemakkelijker om offertes van makelaars te vergelijken. Ook zijn de algemene voorwaarden in begrijpelijke taal opschreven zodat de meeste consumenten de betekenis daarvan kunnen doorgronden. Vaktermen en juridisch jargon zijn uit de voorwaarden verdwenen. Tenslotte zijn inhoudelijke verbeteringen overeengekomen met VastgoedPRO over de gevolgen van bijzondere situaties die kunnen voorkomen zoals een echtscheiding of overlijden aan de kant van de opdrachtgever.


Bron: VEH

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2017. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.