Download: "Kamerbrief" (pdf, 20 pagina's)
De richtlijn 2008/48/EG inzake consumptief krediet schrijft voor dat de kredietgever de kredietwaardigheid van de consument voor het sluiten van de kredietovereenkomst beoordeelt op basis van toereikende informatie. De uitwerking van deze verplichting is aan lidstaten gelaten. Ook voor hypothecaire kredietverstrekking geldt dat de kredietwaardigheid van de consument moet worden getoetst. Het kabinet ondersteunt het introduceren van gemeenschappelijke standaarden voor kredietwaardigheidsbeoordelingen en gemeenschappelijke principes voor kredietverlening aan consumenten. Concrete voorstellen zullen worden opgenomen in wetgevende voorstellen van de Europese Commissie. Het stroomlijnen en harmoniseren van deze regels dient echter niet tot een verlaging van de consumentenbescherming, zoals we die in Nederland kennen, te leiden.
Een belangrijk verschil tussen de hypothecaire en consumptieve leennormen is dat de kredietnorm bij hypotheken is gebaseerd op de basisbegroting van één type huishouden. Bij de consumptieve kredietnorm worden vier typen huishoudens onderscheiden. Dit is een belangrijk element waardoor verschillen in leencapaciteit ontstaan. De sector is op dit moment samen met het Nibud bezig met een verkenning om de consumptieve en hypothecaire leennormen beter op elkaar te laten aansluiten. Deze verkenning is nog gaande en de uitkomsten en mogelijke consequenties voor de Nederlandse regelgeving zijn nog niet bekend.
De Commissie geeft aan te zullen samenwerken met de stakeholders om de kwaliteit en betrouwbaarheid van de vergelijkingswebsites voor financiële diensten te verhogen, door bevordering van de toepassing van bestaande beginselen en door middel van vrijwillige certificeringsregelingen. Vooralsnog is er dus geen sprake van een voornemen tot regelgeving of toezicht. Het streven naar het verhogen van kwaliteit en betrouwbaarheid van vergelijkingssites ondersteun ik. Ook in Nederland ga ik de komende tijd nader onderzoeken wat de rol van de overheid met betrekking tot vergelijkingssites zou moeten zijn.
De voorziene datum van inwerkingtreding van de STS-richtlijn en de richtlijn die de kapitaalregels voor banken aanpast (CRR) is 1 juli 2018.
Met het voorliggende voorstel wordt het verkrijgen van een beter inzicht gestimuleerd door eisen te stellen aan de eenvoud, transparantie en standaardisering van securitisaties. Financiële partijen zullen zo beter kunnen inschatten welke risico’s zij willen dragen tegen welke prijs. Een van de functies van een securitisatie is immers het overdragen van risico’s aan een andere partij die bereid is deze risico’s te dragen. Via deze weg kan securitisatie eraan bijdragen dat risico’s terechtkomen bij de partijen die deze het beste kunnen dragen. Dit kunnen andere banken, maar ook grote institutionele beleggers zijn. Zo neemt ook de concentratie van risico’s af binnen delen van het financiële systeem en ontstaat een evenwichtigere risicospreiding. Bovendien biedt securitisatie marktpartijen de mogelijkheid om hun risico’s te beheren wanneer zij verplichtingen hebben met verschillende looptijden. Daarmee kan een stabieler financieel systeem ontstaan. Ontransparante hersecuritisaties worden verboden in het voorstel.
Aan welke innovatieve oplossingen wordt gedacht om financiële geletterdheid te verbeteren, of deze oplossingen al bestaan en zo niet, wie deze dan gaat ontwikkelen.
Voor consumenten probeert Wijzer in geldzaken via onder meer haar website op diverse manieren de consument te interesseren en activeren, bijvoorbeeld door het aanbieden van checklists en online (reken) tools.
Bron: Rijksoverheid
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99