MijnFintool

Nieuws

Eindrapportage campagne-effectonderzoek, Energie besparen doe je nu

De campagne richte zich op het veranderen van kennis, houding en gedrag van huiseigenaren met een woning label C of lager. Doel van de campagne is om huiseigenaren die het nemen van isolatiemaatregelen uitstellen, te wijzen op de voordelen en hun barrières weg te nemen.
De campagne ‘Energie besparen doe je nu’ was in de periode van 17 oktober tot 5 december 2016 zichtbaar via massamediale kanalen, in de zendtijd van Rijksoverheid.

Download: 'Energie besparen doe je nu (R26) Eindrapportage campagne-effectonderzoek' (pdf, 43 pagina's)

In algemene zin is de houding positief; de helft van de huiseigenaren zegt de urgentie in te zien van het nemen van energiebesparende maatregelen, drie kwart vindt het vanzelfsprekend om hier over na te denken bij verhuizing of verbouwing. De houding is niet veranderd tijdens de campagne.

Investering

De belangrijkste barrière voor het nemen van energiebesparende maatregelen is de investering. Ook geven veel huiseigenaren aan dat ze overlast verwachten. Er blijken hierin echter nog grote kennisbarrières te bestaan. Men is niet goed in staat om de kosten en besparingen in te schatten en slechts een minderheid verwacht weinig of geen overlast van het nemen van verschillende maatregelen.

Energiebesparende maatregelen

Huiseigenaren zijn goed bekend met het bestaan van verschillende energiebesparende maatregelen. Het aandeel huiseigenaren dat weet dat men subsidie kan krijgen bij het nemen van twee maatregelen tegelijk is gestegen, maar nog altijd laag; een op de zes weet dit.

Gedrag

Wanneer we kijken naar het gedrag omtrent het nemen van energiebesparende maatregelen, geven de huiseigenaren een verdeeld beeld. Met name bij dak- en spouwmuurisolatie valt op dat mensen het óf al hebben, óf er nog nooit over hebben nagedacht, óf het niet weten. Veel huiseigenaren geven aan HR++glas te hebben, maar uit andere antwoorden maken we op dat men het verwart met dubbel glas.

Ondersteunende middelen minder goed bekend

Wanneer huiseigenaren twee of meer maatregelen tegelijk nemen, kunnen ze subsidie krijgen. Een op de zes huiseigenaren weet dit. Dit is gestegen tijdens de campagne periode. Zes op de tien huiseigenaren weten niet of er subsidies mogelijk zijn; dat is niet veranderd tijdens de campagneperiode. Tot 10 januari 2017 zijn 8.419 subsidies aangevraagd voor huishoudens en 10 subsidies voor VvE’s (bron: RVO.nl).

Gedragsverandering op lange termijn

Het uiteindelijke doel van de gehele campagne is dat huiseigenaren energiebesparende maatregelen aan hun woning treffen. Omdat er echter gemiddeld 18 maanden zit tussen het moment van nadenken en het daadwerkelijk treffen van een maatregel, is deze doelstelling gericht op de lange termijn.

Bron: Rijksoverheid

Modules & dossiers

Opvoerdatum

16 feb 2017

Laatst gewijzigd

16 feb 2017

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1