Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
22 dec 2016 Nieuws

BKR start voorlichtingscampagne Kopen op Krediet? Kijk of het kan!

In december krijgt stichting BKR veel vragen over kopen op afbetaling. Veel consumenten beseffen niet dat dit een vorm van kredietverlening is waarvoor kredietregistratie wordt toegepast. Om teleurstelling in de winkel te voorkomen is een voorlichtingscampagne op social media gestart.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Tijdens de feestdagen zijn met name grotere aankopen zoals tv’s en geluidsinstallaties populair om op afbetaling aan te schaffen. Winkeliers treden daarbij op als als tussenpersoon voor de geldverstrekker en gebruiken als hulpmiddel de wettelijk verplichte toetsing bij BKR voordat ze beslissen over de toekenning van een krediet. Hoewel BKR dus niet beslist over het al dan niet toekennen van een aankoop op krediet, krijgt de stichting wel veel vragen over het hoe en waarom van een geweigerde aanvraag. Deze informatievraag piekt rond de feestdagen.

Voorlichtingscampagne

Om teleurstellingen te voorkomen is stichting BKR een voorlichtingscampagne gestart. Onder de noemer ‘Kopen op krediet? Kijk of het kan!’ wordt op Facebook een animatie verspreid die oproept op de website bkr.nl/kijkofhetkan een kleine zelftest te doen. Hiermee kunnen consument een inschatting maken of zij in aanmerking komen voor een aankoop op afbetaling.

Overzicht

Met de actie wil BKR het financiële bewustzijn van consumenten stimuleren. Zij kunnen ook een overzicht opvragen van bij het BKR geregistreerde kredieten, naast het gebruik van de test op de website.

Bron: BKR

Lees ook…

‘Let op! Geld lenen kost geld’ geen onmiddellijk effect in verkoopomgeving

De waarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’ heeft geen onmiddellijk effect op het gedrag en de houding van consumenten wanneer zij online een lening afsluiten. Dit is een conclusie uit het rapport van de Autoriteit Financiële Markten (AFM): ‘Let op! Geld lenen kost geld; een onderzoek naar de effectiviteit van een waarschuwing in kredietreclames.’ Het onderzoek is tot stand gekomen in samenwerking met het ministerie van Financiën.

Rapport ‘Consumentengedrag op de markt voor consumptief krediet’

Wanneer consumenten een lening afsluiten worden ze onbewust beïnvloed door de manier waarop keuzes worden aangeboden. De AFM laat zien welke factoren hierbij een rol kunnen spelen in het rapport ‘Consumentengedrag op de markt voor consumptief krediet’.

Rubrieken

Trefwoorden

Opvoerdatum

22 dec 2016

Laatst gewijzigd

22 dec 2016

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2017. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.