MijnFintool

Nieuws

Adfiz: verbetering DVD noodzakelijk voor verantwoorde klantkeuze

Adfiz is voorstander van een begrijpelijk en goed vergelijkbaar DVD. Zo’n DVD stelt consumenten in staat financiële diensten inhoudelijk te vergelijken en een verantwoorde keuze te maken die aansluit bij zijn (advies)behoefte. Die keuze kan de consument niet maken met de huidige DVD-voorstellen van de AFM.

Adfiz heeft in haar consultatiereactie (pdf, 12 pagina's) diverse voorstellen voor aanpassing gedaan.

Het DVD in huidige vorm biedt onvoldoende inzicht in de belangrijkste verschillen in dienstverlening. De gevolgen van cruciale beperkingen in aard en omvang van de dienstverlening blijven onderbelicht (bijv. wel of geen advies, tegengestelde belangen, mate van objectieve analyse). Het DVD zou meer nadruk moeten leggen op de belangrijkste risico’s van verschillen in dienstverlening. Een onafhankelijk advies op basis van objectieve analyse zou daarbij de norm moeten zijn.

Zonder die aanpassing is Adfiz ervan overtuigd dat de consument met dit DVD niet de juiste keuzes kan maken. De consument wordt onvoldoende in staat gesteld vragen te beantwoorden als:

  • Heb ik advies nodig of kan ik het zelf?
  • Wat zijn de belangrijkste verschillende tussen de aangeboden  diensten?
  • Welke mogelijke belangenverstrengelingen zijn er en wat is daarvan de invloed op de dienstverlening?
  • Wat zijn de risico’s van bepaalde aspecten van dienstverlening?

 

Risico’s op prijssturing
Primair zou de consument zijn keuze voor een vorm van dienstverlening moeten maken op de toegevoegde waarde voor hem. Voorkomen moet worden dat consumenten hun keuzes alleen op prijs baseren omdat zij onvoldoende inzicht krijgen in de gevolgen van verschillen in inhoud van dienstverlening. Zo kan het weglaten van objectieve analyse op de korte termijn mogelijk een paar honderd euro besparen op advieskosten. Het is echter de vraag of de consument bij zo’n keuze beseft dat hij voor het product over de looptijd mogelijk duizenden euro’s meer betaalt.

AFM
De AFM heeft reeds onderzoek gedaan naar mogelijk ongewenste effecten van prijssturing. Adfiz heeft de AFM gevraagd of dit onderzoek inzicht geeft in deze risico’s. Gezien het belang stellen zij voor het DVD na de noodzakelijke aanpassingen nogmaals uitgebreid hierop te testen. Het moet zeker zijn dat de prijs niet te sturend werkt, zonder dat de consument beseft wat de daadwerkelijke gevolgen van verschillen in dienstverlening kunnen zijn.

Bron: Adfiz

 

Modules & dossiers

Opvoerdatum

06 feb 2013

Laatst gewijzigd

06 feb 2013

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1