Voor de meeste overstappers is de forse premiestijging van afgelopen najaar de belangrijkste aanleiding. Hoewel de meeste klanten nog steeds erg tevreden zijn over hun zorgverzekeraar, neemt de loyaliteit af. Klanten zien en voelen de meerwaarde van de grote merken nauwelijks meer. Zij oriënteren zich vaker en zien dat er goedkopere alternatieven zijn. Zelfs de collectiviteitkorting bindt klanten steeds minder. Een kwart van de Nederlanders geeft nu al aan zich in het najaar opnieuw over zijn zorgverzekering te gaan buigen.
Grote verzekeraars hebben het moeilijk en staan relatief laag in de loyaliteitranking van het onderzoek. De meeste van hen verloren klanten, bleek uit cijfers die de verzekeraars in januari publiceerden. “De Nederlander kent de grote verzekeraars wel, maar weet niet waarin ze van elkaar verschillen”, stelt Wolter Kloosterboer van MarketResponse. Een vergelijking wordt dan snel gemaakt op basis van prijs. “En die ligt vaak hoger dan bij veel van de internetpolissen, zelfs na het verrekenen van een collectiviteitkorting”. Kleinere labels slagen er bovendien beter in hun doelgroep aan te spreken, maar hoeven niet per se de goedkoopste te zijn. Deze verzekeraars hebben met hun scherpe profileringen een grote schare trouwe klanten.
De lijst wordt aangevoerd door DVZ Achmea en Pro Life, twee labels met een duidelijke Christelijke signatuur. Hierna volgen ONVZ Zorgverzekeraar, AnderZorg en De Friesland. Labels met een duidelijk eigen gezicht.
Het hogere percentage overstappers (5,5 tegen 3,9 procent vorig jaar) is niet te wijten aan toegenomen onvrede over de dienstverlening. De oordelen hierover lopen uiteen van een 7,3 voor Avéro Achmea tot een 8,2 voor DVZ Achmea. De meeste verzekeraars krijgen net als in 2010 een 7,6 of 7,7. Ondanks de prijzenslag blijft goede dienstverlening belangrijk voor klantbehoud. Klanten die niet wisselden van verzekeraar noemen positieve ervaringen als DE reden om hun verzekeraar trouw te blijven.
Prijs is dus dit jaar een belangrijkere factor dan vorig jaar. Het oordeel over de prijs voor de zorgverzekering daalde naar 6,4 (van 6,6). De verschillen tussen de verzekeraars zijn hier echter veel groter. Prijslabel AnderZorg krijgt veruit de hoogste score van 8,2. Nummer 2 DVZ Achmea volgt op afstand met een 7,3. Daarna loopt de score geleidelijk af richting 6,3.
Ruim 16 procent van de verzekerden heeft het afgelopen najaar iets aangepast in zijn zorgverzekering en 5,5 procent wisselde van verzekeraar. Vooral (internet)labels als AnderZorg, ZEKUR en TakeCareNow! of verzekeraars met een internetpolis als CZ-direct en OHRA Compact profiteerden.
Voor het komend najaar zegt nu al een kwart van alle ondervraagden weer zorgverzekeringen te zullen vergelijken.
Bron: Marketresponse.nl, 18-05-2011
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99