Negen van de tien consumenten onderschrijven het belang van het bestaan van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Dat blijkt uit de uitkomsten van de tweejaarlijkse enquête die de AFM hield onder haar belanghebbenden.
Een kwart van de ondervraagde consumenten geeft aan dat zij door toedoen van de AFM meer vertrouwen hebben gekregen in financiële dienstverlening. Ruim de helft van de consumenten die de AFM kennen (54%) is het eens met de stelling dat ze door het optreden van de AFM kritischer zijn geworden bij de aanschaf van een financieel product.
Ondernemers in de financiële sector, met name adviseurs en bemiddelaars, zijn kritischer zijn minder positief over de AFM. Dit is vermoedelijk vooral toe te schrijven aan de strengere provisieregels die sinds begin 2009 voor hen gelden. Ook zijn zij minder te spreken over de discussie rondom tophypotheken. Wel zijn zij tevreden over het contact dat zij op persoonlijk niveau met AFM medewerkers hebben.
De AFM gebruikt de resultaten van het onderzoek voor verbetering van haar toezicht.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.