De AFM vindt dat de meeste tipgeldregelingen niet in het belang van de klant zijn. "Voor de consument is het niet duidelijk dat de tipgever een dergelijke financiële vergoeding voor de tip krijgt. Daarnaast staan de vergoedingen die worden betaald niet in verhouding tot de gemaakte kosten en de geleverde inspanning van de tipgever." In het kader van het terugverdienen van het vertrouwen van de klant, vindt de AFM dat aanbieders niet door moeten gaan met de tipgeldregeling. Bovendien staan de vergoedingen volgens de toezichthouder niet in verhouding staat tot de gemaakte kosten en geleverde inspanning van de tipgever. "Hierdoor ontstaat een prikkel die er mogelijk toe leidt dat er niet in het belang van de klant wordt gehandeld." De AFM vraagt alle aanbieders om hun tipgeldregelingen scherp tegen het licht te houden en waar nodig aan te passen in de geest van de Leidraad Passende provisie en verwacht dat aanbieders uiterlijk op 31 augustus 2010 aanpassingen doorgevoerd hebben.
Bron: AFM/ANP, 18-06-2010
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99