De leden constateerden dat SNS Bank de vorig jaar opgerichte hard-franchise-formule niet heeft aangepast aan de eerder door de Vezis-kantoren geuite kritiek. Volgens Vezis-voorzitter Karhof wekt het initiatief van SNS Bank binnen de leden nog steeds veel verwondering en irritatie.
De leden vinden bijna unaniem dat het huidige concept van hard franchise in deze vorm en in deze marktomstandigheden nauwelijks een serieuze kans van slagen heeft. Desondanks investeert SNS Bank veel geld en inspanning om deze formule van de grond te krijgen. De irritatie komt voort uit het feit dat nieuwe vestigingen van de franchiseformule regelmatig in plaatsen worden geprojecteerd waar al een kantoor gevestigd is van SNS Regio Bank.
Omdat SNS Regio Bank de merknaam SNS hoogstwaarschijnlijk zal moeten opgeven vanwege het nieuwe hard-franchise-concept, geeft ook de maandelijkse marketing fee reden tot kritiek. Vezis: “Bij elkaar gaat het al snel over een bedrag van meer dan 1,5 miljoen euro op jaarbasis. De maandelijkse fee drukt zwaar op het rendement, en wanneer dan ook nog eens het gevoel bestaat dat men eigenlijk betaalt om de naam SNS te promoten die men zelf binnenkort moet gaan missen en al enige tijd de ondersteuning van SNS Regio Bank niet optimaal is, dan is het voorspelbaar dat zelfstandige ondernemers van hun hart geen moordkuil maken en aan de directie van SNS Regio Bank aangeven dat of de fee moet worden gestaakt.”
Bron: Vezis
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99