Service dure autoverzekeraar niet beter dan goedkope
Er bestaat geen verband tussen de klanttevredenheid en de hoogte van de premie van een autoverzekering. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl, uitgevoerd door marktonderzoekbureau GfK Dongen.
Klanten van dertig autoverzekeraars is gevraagd naar hun oordeel over schadeafhandeling, prijs, klantvriendelijkheid, bereikbaarheid, wijzigen van gegevens en geboden dekking. Uit de resultaten van de enquête blijkt dat de service van een dure autoverzekeraar niet beter is dan van een goedkope maatschappij. Klanten met een goedkope autoverzekering betalen echter gemiddeld 200 euro per jaar minder premie.
De schadeafhandeling blijkt het zwaarst te wegen in de algehele waardering. Gemiddeld behalen de maatschappijen een rapportcijfer van 7,6. ZLM scoort met een 8,4 het beste. Dat is een half punt hoger dan nummer twee Polis Direct (7,9). ASR Budgio scoort het minst goed (7,2).
Recent onderzoek van Verzekeringssite.nl toont aan dat een automobilist bij gelijke dekking voor de duurste polis drie keer zoveel betaalt als voor de goedkoopste autoverzekering. Gemiddeld kunnen Nederlanders jaarlijks 200 euro besparen op hun autoverzekering. Uit het onderzoek naar klanttevredenheid blijkt nu dat dit niet ten koste gaat van de geboden service door de verzekeraar.
Eerder meldde GfK Dongen al dat het aantal afgesloten verzekeringen via internet explosief is gestegen. In 2009 sloten circa 50 procent meer Nederlanders online een polis in vergelijking met het jaar ervoor. Op het gebied van klanttevredenheid scoren deze direct writers echter beduidend beter dan intermediairverzekeraars. Daarbij zijn direct writers vaak ook nog goedkoper. Verzekeringssite.nl verwacht daarom een verdere toename in het aantal consumenten, dat zelfstandig zijn verzekeringen via internet regelt.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.