Levensverzekering raken bij Nederlandse consumenten steeds meer uit de gratie Uit cijfers van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) blijkt dat de vraag in januari en februari opnieuw is gedaald.
De nieuwe productie van Nederlandse levensverzekeraars is in de eerste twee maanden van dit jaar met 17% gedaald ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In januari en februari 2009 was de nieuwe productie al met 25% gekrompen vergeleken met dezelfde periode in 2008. Verzekeraars sloten toen nog 1,7 miljard euro aan nieuwe levensverzekeringen af. Dit jaar was dat minder dan 1,1 miljard euro.
Reden voor de afkalving is volgens marktpartijen kalft de economie in een recessie en de zwakke huizenmarkt. Maar belangrijker is het feit dat consumenten het vertrouwen in levensverzekeringen als instrument bij het opbouwen van vermogen zijn kwijtgeraakt. Ze stappen massaal over naar bankspaarproducten, die als goedkoper en eenvoudiger worden gezien.
Verzekeraars verwachten over het algemeen dat de vraag zich niet zal herstellen. ING Groep verwacht dat de premieopbrengsten van Nederlandse levensverzekeraars uit individuele contracten tussen 2010 en 2015 jaarlijks met gemiddeld 6% zullen krimpen.
De gevestigde partijen zien hun groeimodel onderuitgehaald en moeten ingrijpend herstructureren. Volgens adviesbureau IG&H Consulting wordt de herstructurering gecompliceerd omdat de branche nog met 'grote onzekerheden' te maken heeft.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.