ABN AMRO, ING en WestlandUtrecht gebruiken nu de verkregen inzichten uit het onderzoek voor het verbeteren van hun schriftelijke hypotheekinformatie, aldus de toezichthouder. In samenwerking met ABN AMRO, ING en WestlandUtrecht is de schriftelijke hypotheekinformatie van deze aanbieders onder 60 proefpersonen getest op vindbaarheid en begrijpelijkheid.
Conclusies: de informatie is vooral matig te vinden en te begrijpen doordat deze onvoldoende is afgestemd op de hypotheekkennis en het taalgebruik van consumenten. De opbouw van informatiedocumenten sluit onvoldoende aan bij de belangrijkste vragen die consumenten hebben over hun hypotheeksituatie. Informatie ‘staat wel ergens’, maar is niet goed te vinden omdat deze niet gegroepeerd is naar de vragen die bij consumenten leven. Ook sluiten de kopjes die boven de informatie staan onvoldoende aan bij de vragen. De formulering van de tekst zelf is vaak juridisch en niet expliciet, waardoor de informatie voor de consument moeilijk te begrijpen is.
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99