Banken en verzekeraars kiezen er nog steeds voor om de onwetendheid van klanten commercieel te benutten. Het gedaalde consumentenvertrouwen in de financiële sector heeft daarin nog niet veel veranderd. Klanten worden nog te vaak “knollen voor citroenen” verkocht. Kockelkoren pleit er dan ook voor dat de AFM wettelijk meer bevoegdheden krijgt om de ontwikkeling van financiële producten te controleren.
Kockelkoren ziet op dit moment nog onvoldoende cultuuromslag bij banken en verzekeraars. “Ik heb het idee dat ze nog zoekende zijn. In de afgelopen maanden is de financiële sector vooral met overleven bezig geweest. Er is nog te weinig besef wat het inhoudt om de klant centraal te stellen.”
Volgens de bestuurder is het volumedenken nog niet verdwenen in de financiële sector. “Door onvoldoende op kwaliteit te sturen, loopt de sector een groot risico het vertrouwen verder te verliezen.” Van zelfregulering heeft de AFM-bestuurder geen hoge verwachtingen. “In de financiële sector kan de vrije markt niet op zijn beloop gelaten worden. Anders dan bij gewone bedrijven kunnen klanten in de financiële sector nog te weinig kwaliteitsdruk uitoefenen.”
In de praktijk ziet Kockelkoren nog steeds ondeugdelijke producten op de markt verschijnen. “Veel gestructureerde producten bijvoorbeeld, maar ook pensioen- en beleggingsproducten.” Het probleem is volgens hem dat die ondeugdelijkheid pas jaren later aan het licht komt.
Vooral in de productontwikkeling moet er dus veel verbeteren. Kockelkoren wil al toezicht kunnen houden op de ontwikkeling van producten. “Niet om een goedkeuringsstempel aan producten te geven. Het gaat ons erom in te kunnen grijpen als het proces in de productontwikkeling niet goed wordt gevolgd. Nu is er alleen een controle achteraf.”
Volgens de bestuurder van de AFM werken bankencodes hier niet en worden de zelfopgestelde regels van de Nederlandse Vereniging van Banken niet nageleefd.
Kockelkoren wil daarom een wettelijk kader waarin de regels voor de productontwikkeling zijn vastgelegd. Banken en verzekeraars zouden bijvoorbeeld meer aandacht moeten besteden aan de definiëring en afbakening van de doelgroep. “Een andere vraag die banken en verzekeraars moeten beantwoorden is of de gevolgen van de producten in alle scenario's acceptabel en uit te leggen zijn aan de klanten.”
Kwaliteit moet de boventoon voeren, en daarom is Kockelkoren er een voorstander van dat er een wettelijke certificering van financiële adviseurs komt.
Lees hier de toespraak van AFM-bestuurder Kockelkoren van 4 november 2009 op het Strategieplatform Banken en Verzekeraars in Sint Michielsgestel.
Bronnen: FD / AFM, 10-11-2009
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99