Ruim duizend klanten van DSB hebben zich inmiddels gemeld bij het Amsterdamse advocatenkantoor Van Dijk & Co, dat met het initiatief Consumentenclaim opkomt voor hun belangen.
De huidige ABN Amro-topman was als minister én later als bestuurder van de DSB Bank op de hoogte van de wanpraktijken, en heeft niet ingegrepen, zo stelt advocaat Ger van Dijk.
Ook Dirk Scheringa, Ed Nijpels, Robin Linschoten, De Nederlandsche Bank en de AFM worden door Consumentenclaim aansprakelijk gesteld voor het “falende beleid dat heeft geleid tot het DSB-drama”.
Het is voor het eerst dat er een massaclaim naar topbestuurders gaat. Consumentenclaim legt ook een eis tot schadevergoeding neer bij de DSB Bank zelf, om op te komen voor mensen die naast een hypothecaire lening ook een koopsom ‘aangesmeerd’ hebben gekregen. Het advocatenkantoor was eerder betrokken bij rechtszaken tegen Dexia.
Consumentenclaim heeft naar eigen zeggen een andere werkwijze dan de Stichting Hypotheekleed van Pieter Lakeman en de Stichting Ondersteuning Probleemhypotheken die mikken op collectieve procedures voor schadeloosstelling. Consumentenclaim komt alleen op voor de eigen 'cliënten' en voert individuele procedures. Die gaan op no cure, no pay-basis.
Bron: De Telegraaf, 16-10-2009
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99