Het Kifid pleit in het jaarverslag voor een betere aanpak van de interne klachtenprocedure bij financiële dienstverleners, omdat dat kan leiden tot een “aanzienlijke vermindering van de tussenkomst van de Ombudsman en de Geschillencommissie”. Ombudsman Jan Wolter Wabeke ontving 6.411 klachten: 15 procent daarvan leverde de klagende partij een tastbaar resultaat op. Ruim 40 procent van de klachten werd niet in behandeling genomen.
Van alle klachten betrof circa een derde klachten over levensverzekeringen, waarvan tweederde in behandeling kon worden genomen. Op het terrein van schadeverzekeringen werd de helft van de 1.527 ingediende klachten in behandeling genomen. Op hypothekengebied werden 770 klachten ingediend. In ongeveer één op de acht gevallen leverde dat een resultaat op. Ruim 1.200 klachten waren aan het adres van banken gericht.
U kunt hier het jaarverslag 2008 (52 pagina’s) lezen.
Bron: Kifid, 02-07-2009
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99