Vermogensbeheerder APG (voorheen ABP) en PGGM kondigden vorig jaar aan zich op te splitsen in een beheerfonds en een commerciële verkooptak. Zij willen hun verzekeringsdochters Loyalis (ABP) en Careon (PGGM) pensioenverzekeringen laten verkopen. Dat terrein wordt tot nu toe gedomineerd door de grote verzekeraars.
Tegen concurrentie op zich zegt het Verbond van Verzekeraars niet zoveel bezwaar te hebben, wel tegen „oneigenlijk gebruik” van de vertrouwenwekkende merken, waarachter tientallen jaren van historie schuilgaat. De pensioenfondsen zouden hun miljoenen deelnemers onder eigen naam willen benaderen om er verzekeringspolissen te slijten. Dat is volgens verzekeraars oneerlijke concurrentie, de naam ABP of PGGM zet hen meteen al op achterstand als zij met een verzekeringspolis aan de voordeur kloppen.
De verzekeraars hebben meerdere civiele rechtszaken tegen de pensioenbeheerders verloren. In februari dit jaar stelde de rechtbank PGGM echter verrassend in het gelijk: het mag verzekeringsproducten onder eigen naam verkopen. Nu proberen de verzekeraars DNB via de bestuursrechter te bewegen pensioenreuzen APG en PGGM aan de ketting te leggen. De Nederlandsche Bank vindt zelf dat hij niet tegen deze vorm van concurrentiestrijd hoeft op te treden. De verzekeraars zoeken het daarom hogerop bij de bestuursrechter.
Bron: DFT, 19-09-2008
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99