Eerder constateerde Bos dat de meeste consumenten in Nederland er de laatste tijd voor kiezen om hun hypothecaire leningenrente voor langere tijd vast te zetten. Bij niet-standaard hypothecaire leningen wordt er volgens de aanbieders in verhouding vaker gekozen voor een variabele rente, die over het algemeen op korte termijn goedkoper is. Dit is volgens Bos te verklaren door de kortetermijnvisie waarmee deze hypothecaire leningen over het algemeen worden aangegaan. De aanbieder van niet-standaard hypothecaire leningen gaat ervan uit dat hun klanten overstappen naar een aanbieder van standaard hypothecaire leningen zodra dat mogelijk is. Een BKR-notering verdwijnt na vijf jaar en een ondernemer heeft na drie jaar de mogelijkheid om een standaard hypothecaire lening te krijgen. Advisering aan de consument over de rentevaste termijn vindt Bos de taak van de tussenpersoon.
Als bepaalde groepen consumenten een te groot risico vormen voor de hypothecaire leningenverstrekker, moet de verstrekker volgens Bos zelf heel goed opletten en de verhouding tussen de betalingscapaciteit, de waarde van het onderpand en de maximaal te verstrekken hypothecaire leningen in de gaten houden. Gebeurt dat niet, dan houdt de verstrekker zich simpelweg niet aan de zorgplicht en de Gedragscode Hypothecaire Financieringen. Die consumentenbescherming moet in voldoende mate voorkomen dat klanten een hypotheek krijgen die niet bij hun persoonlijke situatie past.
Bos denkt niet dat er in Nederland meer huisuitzettingen wegens wanbetaling zijn bij eigenwoningbezitters met een risicohypotheek. Hij baseert zich daarbij op informatie van het Kadaster en de aanbieders van niet-standaard hypothecaire leningen. Wel gaat de minister de ontwikkeling op deze markt nauwgezetter volgen.
Bron: Ministerie van Financiën, 23-10-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99