Klik hier voor volledige speech (pdf, 5 pagina's)
Onbekendheid bij consumenten
"De consumenten zelf zijn op dit moment overigens nog maar beperkt op de hoogte van het provisieverbod: 20% zegt ervan te weten. De informatiebehoefte is nog laag: 15% zou graag meer willen weten. Consumenten zijn positief over het provisieverbod zelf: 60% zegt het een goede zaak te vinden en 40% denkt dat de adviseur hierdoor daadwerkelijk in hun belang zal gaan handelen."
Prijsdruk
"Door de prijs voor dienstverlening en producten los te koppelen, zal niet alleen opwaartse druk ontstaan op de toegevoegde waarde van de dienstverlening en neerwaartse druk op de prijs ervoor. Ook zal de druk op de kosten van de fondsaanbieders toenemen. Niet alleen beleggers kunnen door de toegenomen helderheid de kosten van de fondsen onderling vergelijken. Ook de distributeurs, de banken, zullen in toenemende mate druk uitoefenen op de kosten."
Bron: AFM
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99