Adfiz roept haar leden op om klanten met een beleggingspolis actief te benaderen. Zij kunnen klanten helpen de ontvangen documenten beter te doorgronden.
Adfiz adviseert de leden klanten gericht hun diensten aan te bieden nu verzekeraars de compensatievoorstellen beleggingsverzekering versturen. Daarbij kan de klant hulp worden geboden bij beantwoording van vragen over zijn of haar betreffende polis en de door verzekeraars aangeboden waardeverbetering. Adfiz vindt dat deze activiteit onder de (doorlopende) zorgplicht valt van het in het verleden gegeven advies, waarvoor destijds een beloning c.q. provisie is ontvangen.
Financieel plan
Adfiz raadt haar leden eveneens aan de klant te attenderen op de mogelijkheid samen een nieuw financieel plan op te stellen, waarbij onder andere een duidelijke cijfermatige vergelijking gemaakt wordt tussen de huidige beleggingspolis en andere, recentere producten zoals diverse bankspaarvarianten. Voor zo’n financieel advies kan passend gefactureerd worden, bij voorkeur anticiperend op nieuwe wetgeving vanaf 2013. Wanneer geconcludeerd wordt dat een ander product zou moeten worden aangeschaft, kan dat resulteren in negatieve financiële gevolgen voor de adviseur (terugbetaling aan de verzekeraar van eerder ontvangen provisie). Dat mag geen beletsel vormen om een overstapadvies te geven. Het belang van de klant staat immers voorop.
Volledig inzicht
Bovendien herhaalt Adfiz haar oproep aan banken en verzekeraars om op de kortste termijn volledig inzicht geven over hun spaar- en beleggingsproducten. “Slechts dan kan er passend worden geadviseerd en kunnen klanten verantwoorde keuzes maken.”
Ik vind het volstrekt logisch datje middels nieuwsbrieven je klanten attendeert op de mogelijkheden met een
beleggingspolissen. Wij hebben dat inmiddels 5 maal jaarlijks gedaan , zowel de hele portefeuille als de
klanten individueel met een beleggingspolis. Het percentage wat reageert is zeer minimaal en daarmee blijft
het spanningsveld wat de adviseur tegenwoordig allemaal meot en de intedeesse aan de zijde van de klant
groot. Hoever moet je gaan, bij klant op de stoep staan, het gesprek opnemen waaruit de desinteresse blijkt
zodat je veilig bent?
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
beleggingspolissen. Wij hebben dat inmiddels 5 maal jaarlijks gedaan , zowel de hele portefeuille als de
klanten individueel met een beleggingspolis. Het percentage wat reageert is zeer minimaal en daarmee blijft
het spanningsveld wat de adviseur tegenwoordig allemaal meot en de intedeesse aan de zijde van de klant
groot. Hoever moet je gaan, bij klant op de stoep staan, het gesprek opnemen waaruit de desinteresse blijkt
zodat je veilig bent?