Het merendeel van de Nederlanders is niet gediend van een automatische verlenging van hun schadeverzekering. Toch staat dit hun loyaliteit aan de verzekeraar niet in de weg. Bijna driekwart (72,3%) blijft zijn verzekeraar trouw.
Het merendeel van de Nederlandse consumenten (83%) is tegen automatische verlenging. De verzekeraar zou daar eerst toestemming voor moeten vragen. Ook zouden verzekeraar hun situatie opnieuw moet bekijken om zo een passend aanbod te kunnen doen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Finavista, uitgevoerd door Panelwizard onder ruim 500 Nederlandse verzekerden. Het adviesbureau voor verzekeraars wil hiermee inzicht krijgen in het vertrouwen in en de klantgerichtheid van verzekeraars.
Lagere premie
Als er overgestapt wordt is dat in tachtig procent van de gevallen vanwege de lagere premie van een nieuwe verzekeraar. Betere voorwaarden (46,9%) en ontevredenheid over de dienstverlening bij de huidige verzekeraar (25%) zijn andere belangrijke redenen om ergens anders te gaan winkelen.
Kleine lettertjes
Minimaal de helft van de ondervraagde verzekerden is tevreden over de reactiesnelheid, de oplossingsgerichtheid en de prijs-kwaliteitverhouding van hun verzekeraar. Ook de snelheid van schadeafhandeling (64%) en van betaling (63,5%) scoren goed. Wel vindt nog steeds een deel van de Nederlanders dat hun verzekeraar niet transparant is als het gaat om de communicatie over (11,6%), de premie (9,8%) of de voorwaarden van de verzekering (9,1%). Ook zegt bijna acht procent te worden verrast met kleine lettertjes.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.