De Algemene Ledenvergadering (ALV) van het Verbond van Verzekeraars heeft woensdag 15 december diverse besluiten genomen. Uitgangspunt daarbij was ‘klantbelang centraal’.
De besluiten van het Verbond hadden betrekking op onder meer transparantie bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, Kwaliteitscode Rechtsbijstand en de maximale contractstermijn in de zakelijke markt. Ook over productwijzers, nieuwe Governance principes en de herziening Gedragscode Verzekeraars zijn besluiten genomen.
AOV en kwaliteitscode
Verzekeraars willen dat de schadeafhandeling bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV) transparanter wordt. Meer in het bijzonder gaat de aandacht uit naar specifieke communicatiemomenten tussen klant en verzekeraar en naar informatieverplichtingen van de verzekeraar. Verder heeft de ledenvergadering van het Verbond de Kwaliteitscode Rechtsbijstand aangenomen. De kwaliteitscode is een bindende vorm van zelfregulering voor alle rechtsbijstandverzekeraars die bij het Verbond zijn aangesloten. Daarnaast hebben de leden ingestemd met de Gedragscode geïnformeerde verlenging en contractstermijnen voor zakelijke schade- en inkomensverzekeringen.
Productwijzers en Governance
De afgelopen maanden zijn de bestaande productwijzers inhoudelijk verbeterd en er zijn nieuwe productwijzers ontwikkeld. De verbeterde en nieuwe productwijzers zijn goedgekeurd in de ALV. Verzekeraars hebben zich verplicht de productwijzers uiterlijk per 1 april 2011 op hun website te publiceren. De ALV heeft ook ingestemd met nieuwe Governance principes op het gebied van beloningen. Deze principes zijn volledig in lijn met de Code Banken. De principes omvatten voor leden van de raad van bestuur onder meer een maximum van de jaarlijkse variabele beloning van 100% van het vaste inkomen. De principes zullen vanaf 1 januari 2011 gaan gelden. Voor verzekeraars vormt 2011 een overgangsjaar. Naar verwachting komt De Nederlandsche Bank (DNB) per 1 januari a.s. met aanvullende beloningsregels, die in het overgangsjaar zullen worden meegenomen.
Gedragscode verzekeraars
Ook hebben de leden van het Verbond gesproken over herziening van de Gedragscode Verzekeraars. De kernwaarden van de sector: zekerheid bieden, mogelijk maken en maatschappelijk betrokken zijn, zullen voor de nieuwe concept-code met nadruk leidend zijn. Daarnaast schrijft de nieuwe concept-Gedragscode onder andere aan verzekeraars een product approval process voor, en beschrijft de gewijzigde klachtenstructuur (tuchtraad).
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.