MijnFintool

Nieuws

DNB geeft informatie over gebruik serviceabonnementen

"Het is DNB bekend dat in de praktijk steeds vaker de voorkeur uit gaat naar het gebruik van een (service)abonnement. Het is van belang te weten dat in sommige gevallen abonnementen aangemerkt worden als een verzekering."De Nederlandsche Bank geeft daarom op haar website meer informatie over de behandeling van serviceabonnementen ten opzichte van verzekeringen.
Abonnement wel of geen verzekering?
In het Burgerlijk Wetboek (BW) is bepaald dat sprake is van een verzekering indien aan de volgende vier criteria is voldaan: een overeenkomst; een verbintenis tot premiebetaling; een verbintenis tot uitkering; onzekerheid. Indien aan één of meer van deze criteria niet wordt voldaan, is geen sprake van een verzekering als bedoeld in het BW. Bij een abonnement wordt al snel voldaan aan drie van de vier criteria, aldus DNB. "Voor het beantwoorden van de vraag of een abonnement aangemerkt dient te worden als verzekering, is met name van belang om vast te stellen of sprake is van onzekerheid (is tijdens het afsluiten van de overeenkomst al dan niet zeker òf, wanneer of hoe vaak de tussenpersoon gehouden is tot uitkering ofwel gehouden is de toegezegde prestatie(s) te verrichten) en of er sprake is van een verbintenis tot uitkering."
 
Het begrip onzekerheid
"Indien er onzekerheid bestaat ten aanzien van de door de tussenpersoon te verrichten prestatie(s) en indien inderdaad ook aan de overige drie criteria wordt voldaan, is sprake van een verzekering. Bij een abonnement op periodiek onderhoud bijvoorbeeld houdt de prestatie verband met schade ontstaan door normale slijtage ofwel door regulier gebruik. In dat geval is het niet onzeker òf, wanneer, of hoe vaak de prestatie(s) verricht moet(en) worden. Hierbij kan worden gedacht aan het vervangen van de motorolie in een auto na een op voorhand te bepalen aantal kilometers of het jaarlijkse onderhoud aan een CV-ketel. Indien in een onderhoudsabonnement de prestatie daarentegen - ook - verband houdt met schade ontstaan los van de normale slijtage, zal veelal wel sprake zijn van een verzekering. In deze situatie bestaat immers wel onzekerheid ten aanzien van de prestatie."
 
Het begrip uitkering
Indien een abonnement zich beperkt tot administratieve handelingen in geval van schade, dan wordt voldaan aan het criterium 'onzekerheid'. Een dergelijke prestatie wordt echter niet gezien als een 'verbintenis tot uitkering'. Deze prestatie heeft namelijk louter een administratief karakter. Het abonnement wordt dan niet als een verzekering aangemerkt.
Indien een abonnement evenwel ook voorziet in belangenbehartiging in geval van schade, dan wordt zowel aan het criterium 'onzekerheid' als aan het criterium 'verbintenis tot uitkering' voldaan. Hierbij kan onder meer worden gedacht aan een toezegging van een tussenpersoon om in geval van schade ten behoeve van zijn cliënt in discussie te treden met de verzekeraar over de dekking en/of de omvang van de schade. Er is dan sprake van een prestatie waarvan het ten tijde van het afsluiten van de overeenkomst niet zeker is òf, wanneer of hoe vaak deze dient te worden verricht en een prestatie die verder gaat dan het verrichten van administratieve handelingen. Indien ook aan de overige twee criteria wordt voldaan, is sprake van een verzekering.
 
Conclusie van DNB is: "een abonnement kan dus (maar hoeft niet te) kwalificeren als een verzekering." Meer informatie vindt u op de website van DNB.
 

 

Modules & dossiers

Opvoerdatum

09 nov 2010

Laatst gewijzigd

09 nov 2010

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1