Volgens de bouwexperts wachten veel bouwers gelaten af tot er weer een aanbesteding langskomt en nemen ze weinig initiatief. Opvallend is dat veel bouwers innoveren en nieuwe concepten bedenken, maar deze vindingen niet te gelde maken. Vaak blijft het bij een eenmalige actie. “Commercie zit niet in de genen van de sector.”
Aannemers hebben weinig kaas gegeten van verkooptechnieken. Zonde, vinden de diverse experts, want de bouwsector is goed in het bedenken van concepten die kunnen worden doorontwikkeld tot slimme verdienmodellen. “Kwaliteit wordt steeds belangrijker. De klant moet als klant gezien en behandeld worden. Centraal worden gesteld. Dat is niet eng. Bouwers zullen die cultuuromslag snel moeten maken om niet in hun eigen ellende te verzuipen. Zodra ze dat doen, valt er nog steeds goud geld te verdienen met schuifmaat en hamer”, zo zegt een van de experts.
Bron: DFT, 22-10-2010
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99