Van de tussenpersonen werkt nog 44 procent uitsluitend op provisiebasis. Van hen denkt 35 procent binnen drie jaar andere beloningsvormen te introduceren. Daarbij wordt vooral gedacht aan abonnementen.
Van de 56 procent die ook rechtstreeks door de klant wordt betaald, heeft twee derde problemen met de overstap. In 85% van de gevallen betreft het moeilijk afspraken kunnen maken met aanbieders over netto tarieven. De meeste ondervraagden denken dat de klant nog niet klaar is voor het betalen van een uurtarief.
Het grootste voordeel van alternatieve beloningsvormen voor de adviseur is dat deze beter passen bij hun rol van vertrouwenspersoon van de klant, zo blijkt uit het onderzoek. Daarbij komt dat het terugboekrisico komt te vervallen. Groot nadeel is dat kantoren afscheid moeten nemen van klanten die de (aanvullende) rekening niet willen betalen. Ook nieuwe administratieve verplichtingen (registratie arbeidsuren, btw, incasso) werken nadelig. Uit de ervaringen van de kantoren die diverse beloningsvormen hanteren, blijkt dat vooral de zzp'er en de particuliere klant met een modaal inkomen het moeilijkst zijn te bewegen tot betalen.
Er is sprake van een groeiende juridisering van klantafspraken en grote verscheidenheid in de nazorg die een klant mag verwachten. Eén op de 5 adviseurs maakt contractuele afspraken met de klant over de dienst en de prijs. Verder is er nog veel onduidelijkheid over wie welke rol vervult, nadat een product is afgenomen. De invulling, vorm en frequentie kan per taak en per dienstverlener sterk verschillen.
Gemiddelde bedragen en tarieven service:
• Hypotheekadvies: 2.500 euro
• Uurtarief: 125 euro (excl. btw)
• Abonnement: 123 euro per jaar (excl. btw)
Bronnen: Nibe-SVV / InFinance, 28-05-2010
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99