MijnFintool

Nieuws

De Top-8 klachten over de Belastingdienst

De Nationale ombudsman heeft een rapport uitgebracht met daarin de meest voorkomende klachten over de Belastingdienst. Uit het rapport volgt dat de Belastingdienst investeert in een goede klachtregistratie en klachtherkenning en dat de belastingtelefoon is verbeterd en werkt aan een terugbelgarantie.


De Nationale ombudsman ontvangt sinds jaar en dag forse aantallen klachten over de Belastingdienst. Sommige van die klachten komen constant voor en betreffen onderwerpen zoals geen antwoord en behandelingsduur. Andere klachten gaan over problemen met een meer ad hoc karakter en hangen samen met de actualiteit. Een voorbeeld van die laatste groep klachten is de vertraagde uitbetaling tegemoetkoming buitengewone uitgaven (TBU-regeling).

Om een beter beeld te krijgen van de zaken waarom het gaat heeft het Bureau van de Nationale ombudsman de meest voorkomende klachten verzameld van steeds terugkerende onderwerpen waarbij interventies noodzakelijk bleken.

De Nationale ombudsman heeft in het rapport acht veel voorkomende klachten geclusterd en geeft per klacht aan welke acties van de Belastingdienst wenselijk zijn en wat de reactie van de Belastingdienst daarop is. Het gaat om de volgende klachten:
• het niet (tijdig) reageren door de Belastingdienst
• het geen gevolg geven aan toezeggingen aan belastingplichtigen terug te bellen
• gebrekkige interne communicatie binnen de Belastingdienst, met name wanneer een burger te maken heeft met meerdere onderdelen van de Belastingdienst tegelijk
• vertraagde uitbetaling TBU: tegemoetkoming buitengewone uitgaven
• (te) lange doorlooptijden tengevolge van massale processen en nazorg als gevolg van systeemproblemen
• trage terugbetaling/voorschot betaling teveel ingehouden zorgpremie
• gebrekkige klachtherkenning
• gebrekkige informatieverstrekking

Eind 2010 zal de ombudsman opnieuw onderzoek doen naar de dienstverlening door de Belastingdienst.

Bron: Nationale ombudsman, 11-02-2010
 

Modules & dossiers

Opvoerdatum

12 feb 2010

Laatst gewijzigd

12 feb 2010

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1