Voor de meeste assurantiekantoren gaan de tarieven van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) in 2010 met meer dan 60% omhoog.
De Kifid-jaarbijdrage wordt vastgesteld op basis van het aantal fte's van een financieel dienstverlener per 1 januari 2010. Hierbij wordt het aantal deeltijdmedewerkers omgerekend naar voltijd (=40 uur). Een kantoor met maximaal één werknemer (inclusief de directeur/eigenaar) moet volgend jaar € 145 bijdragen aan Kifid. Dit jaar was dat nog € 90, tegen € 65 in 2008. Een kantoor met maximaal vijf werknemers (fte's) kan straks een nota van € 225 tegemoet zien, waar daar dit jaar nog € 140 op stond en vorig jaar € 100.
Assurantiekantoren met een personeelsomvang tot twintig fte krijgen een Kifid-nota van € 435 (270). De nota voor intermediairbedrijven tot honderd fte gaat naar € 560 (350). De rekening voor bedrijven tot tweehonderd fte wordt € 900 (650); voor elke fte daarboven moet € 1,50 extra worden betaald. De directie van Kifid spreekt van een explosieve toename van het aantal klachten en daarbij snel oplopende achterstanden. Het gevolg is een forse verhoging van de bijdragen van alle deelnemers binnen het klachteninstituut (verzekeraars, banken en intermediairs).
Onderzoek
NBVA en NVA zeggen zich te realiseren dat de maatschappelijke ontwikkelingen op dit moment leiden tot een toename van het aantal klachten. Maar de partijen maken zich daarbij zeer grote zorgen dat die toename met een voor het intermediair onevenredige toename van de aansluitingskosten gepaard gaat. NBVA en NVA hebben een extern onderzoek geëist naar de vraag of de behandeling van zaken bij het klachteninstituut Kifid wel optimaal gebeurt.
Indien de uitkomsten van het externe onderzoek onvoldoende bevredigend zijn, houden zij de mogelijkheid open om een onderzoek te starten naar de oprichting van een ander Klachteninstituut.
Hangende het onderzoek hebben NBVA en NVA al wel vast bereikt dat de andere deelnemers (banken en verzekeraars) de kosten voor hun rekening nemen van de achterstanden waar Kifid mee kampt. NBVA en NVA pleiten ervoor dat de omvang van het aantal klachten meer een uitgangspunt wordt voor het bepalen van de hoogte van de bijdrage van de deelnemers ('de vervuiler betaalt'). Volgens een mededeling van Kifid is de verhoging van de jaarbijdrage het gevolg van "een aanzienlijke verhoging in het aantal ingediende klachten (bij zowel de Ombudsman- als de Geschillenfase)".
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.