Oud-minister van Financiën Gerrit Zalm liet op 28 augustus 2007 in een vertrouwelijk memo aan de raad van bestuur van DSB Bank weten dat hij zich zorgen maakte over het imago van de bank.
Zalm is net twee maanden parttime in dienst als chief economist bij DSB Bank als hij de memo verstuurt. Pas in december treedt hij als cfo toe tot het bestuur van de bank.
Zalm begint in het interne stuk met de opsomming van zaken die hem in positieve zin zijn opgevallen. Zo is de loonsom per werknemer ongeveer de helft van die bij de overige banken. Heeft DSB Bank een duidelijke missie (het leveren van eenvoudige financiële producten tegen de meest aantrekkelijke tarieven) en kent de organisatie niet veel bureaucratie.
Daarna volgt Zalm met vijf pagina's 'mogelijke punten ter verbetering'. Zo maakt hij zich zorgen over de koppelverkoop. Klanten die bijvoorbeeld een hypotheek of krediet afsluiten, wordt soms ook een koopsompolis aangesmeerd. Die koppelverkoop is volgens Zalm 'belangrijk', maar ook 'riskant'. Concurrenten kunnen deze 'meeverkochte' producten goedkoper aanbieden. 'Ook publicitair kan het zich tegen ons keren.'
Het imago van de kleine consumentenbank baart Zalm veel zorgen: 'DSB wordt nog (te) veel gezien als de organisatie die via irritante reclame mensen kredieten probeert aan te smeren, daarvoor gepeperde rekeningen stuurt en daardoor bijdraagt aan de schuldenproblematiek'. De chief economist vindt dat DSB zich moet gaan profileren als een moderne, betrouwbare bank die zich afzet tegen de anonieme bureaucratische grootbanken.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.