MijnFintool

Nieuws

Nog steeds koppelverkoop bij zorgverzekeringen

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de helft van alle zorgverzekeraars zich nog steeds schuldig maakt aan koppelverkoop. “Verzekeraars beperken hiermee de keuzevrijheid van consumenten en ondermijnen de marktwerking.”

 

“Net als in 2009 is het afsluiten van een losse aanvullende zorgverzekering ook in 2010 vaak onmogelijk of schreeuwend duur”, aldus de bond. Vooruitlopend op de resultaten van het onderzoek dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in opdracht van minister Klink van Volksgezondheid verricht, roept de Consumentenbond politiek Den Haag opnieuw op om een einde te maken aan deze twijfelachtige koppelverkoop-praktijken. 

Consumenten zijn niet verplicht om hun basisverzekering en eventuele aanvullende verzekeringen bij dezelfde maatschappij af te sluiten. De consument is vrij een goedkope basispolis te kiezen bij verzekeraar A en vervolgens een geschikte aanvullende verzekering bij maatschappij B. In de praktijk blijkt dit bij 35% van de verzekeraars (14 van de 39) echter niet mogelijk. Zes andere verzekeraars (Aegon, ONVZ, VvAA, De Friesland, CZ en OZF Achmea) kiezen voor een tweede vorm van koppelverkoop. Bij hen is het afsluiten van een losse aanvullende verzekering wel mogelijk maar dan alleen tegen een fors hogere premie. Aegon, ONVZ en VvAA rekenen zelfs standaard het dubbele, bij OZF Achmea bestaat die kans ook.
 
Strikt genomen overtreden de verzekeraars geen wetten of regels, maar net als de Consumentenbond hebben ook minister Klink en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) al eerder aangegeven dat de koppelverkoop-praktijken niet sporen met het uitgangspunt van de Zorgverzekeringswet: mobiliteit en keuzevrijheid.
 
Op basis van de koppelverkoop-test van vorig jaar is de NZa gestart met een onderzoek naar de voor- en nadelen van koppelverkoop voor consumenten. De resultaten daarvan worden eind 2009 verwacht. Panelonderzoek wijst uit dat ruim 2% van de consumenten momenteel het basispakket en de aanvullende polis bij verschillende verzekeraars onderbrengen. Slechts 1 op de 3 mensen is überhaupt op de hoogte van die mogelijkheid. Wanneer consumenten horen dat ze op deze manier € 100 kunnen besparen, dan is bijna 40% geïnteresseerd in een losse aanvullende verzekering.
 
Bron: Consumentenbond, 02-12-2009

Modules & dossiers

Opvoerdatum

03 dec 2009

Laatst gewijzigd

03 dec 2009

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1