Uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek in opdracht van het Verbond komt naar voren dat driekwart van de Nederlandse huishoudens al over een rookmelder beschikt. Wanneer ook de andere 25 procent de rookmelder zou aanschaffen, kan dat volgens SEO een maatschappelijke winst van 50 miljoen euro opleveren. Twee derde van de door SEO bevraagde consumenten zegt achter een wettelijke verplichting van een rookmelder te staan.
Volgens de SEO-onderzoekers is er nog (te) veel versnippering rond brandpreventie. Er zijn tal van overheidsorganen die een rol spelen, maar een centraal aanspreekpunt voor burgers en bedrijven ontbreekt. Ook is sprake van complexe regelgeving en handhaving. Eenduidige regie en verantwoordelijkheid, vereenvoudiging van regelgeving, voornemens omzetten in concrete acties en betere kennisvergaring zijn volgens SEO de vier pijlers waarop een effectiever brandpreventiebeleid kan worden gebouwd.
Het Verbond brengt de bevindingen van het rapport in bij de dialoog met de overheid en andere belanghebbenden. Daarbij hoopt het Verbond ook op samenwerking rond concrete acties, zoals promotionele campagnes voor rookmelders. De deelnemers aan het symposium willen ook uitbreiding van het Keurmerk Veilig Wonen met brandveiligheid en brandpreventie. Ook zou bekeken kunnen worden of een financiële prikkel – zoals overheidssubsidie – een extra zetje kan geven om mensen over de drempel te trekken.
Bron: Verbond van Verzekeraars, 30-10-2009
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99