MijnFintool

Nieuws

Consument leent verstandiger

Uit onderzoek van kredietbemiddelaar AFAB blijkt dat het gemiddelde kredietbedrag in 2009 maar liefst 4,68 procent lager ligt dan in 2008. De verstandig lenen campagne van de AFM lijkt zijn vruchten af te werpen.

Sinds 1 april 2009 moet in alle reclame-uitingen over krediet de waarschuwing: 'Let op! Geld lenen kost geld.' worden vermeld. Dit is een van de maatregelen die zijn genomen om het toenemende probleem van schulden tegen te gaan en consumenten bewuster te maken van de kosten en risico's van leningen. Door de financiële crisis lenen consumenten nu bewuster.

Volgens Afab blijkt dat er naast de keuze voor een lager gemiddeld kredietbedrag nog een trend zichtbaar die aantoont dat consumenten 'verstandiger' lenen. Uit onderzoek blijkt dat mensen steeds vaker kiezen voor een persoonlijke lening. Bij deze leenvorm worden de looptijd, de hoogte van de rente en de totale kosten vooraf besproken. Rente en aflossing worden verwerkt in één stabiele maandtermijn. De consument weet dus precies waar hij aan toe is bij deze verstandige lening.
 
Bron: Afab, 17-09-2009
 

Modules & dossiers

Opvoerdatum

18 sep 2009

Laatst gewijzigd

18 sep 2009

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1