Volgens diverse bronnen heeft een aantal financieel adviseurs de afgelopen jaren de betalingsbeschermers gretig aan de man gebracht bij het afsluiten van een hypotheek. De banken en tussenpersonen die deze verzekeringen hebben afgesloten, ontvingen in ruil hiervoor een afsluitprovisie tot wel 70 procent. Veel klanten zouden slecht geïnformeerd zijn. Zo hebben zij geen idee bij wie ze de verzekering hebben afgesloten en wat de clausules zijn. Vaak geven de polissen niet of nauwelijks dekking.
Het Verbond eist onmiddellijk opheldering van Genworth over de belabberde dienstverlening. Dit naar aanleiding van het besluit van de Ombudsman Financiële Dienstverlening Wabeke om verdere bemiddelingsgesprekken met het concern te staken. Ook is er door het Verbond aan de bel getrokken bij De Nederlandsche Bank. Deze zou mogelijk al een onderzoek hebben ingesteld naar de wanpraktijken van de verzekeraar, maar dit wilde DNB gisteren niet bevestigen.
Volgens Wabeke weigerde de verzekeraar met vestiging in Arnhem de afgelopen vier maanden ondanks herhaald verzoek te reageren op 27 klachten die bij hem zijn binnengekomen. Het gaat om ‘schrijnende gevallen’, waarbij mensen die een claim indienden, een onredelijke afwijzing ontvingen. “Het is een idiote gang van zaken. Deze polissen blijken een minimale dekking te bieden met veel uitsluitingen. Bij veel afwijzingen plaats ik vraagtekens. Met deze maatschappij is geen overleg te voeren en houdt zich ook niet aan de regels van onze procedure”, reageert Wabeke. Het concern zou een paar maanden geleden zijn verhuisd naar Ierland, maar ook daar vandaan blijft elke reactie uit.
Het bedrijf keerde bijvoorbeeld niet uit, verwijzend naar een eerdere aandoening of ziekte, of dat het een psychische klacht betrof. Ook konden mensen na een ontslag geen beroep doen op de verzekering, juist omdat zij volgens de clausule niet langer in vaste dienst waren. De gedupeerden blijven nu met een hypothecaire schuld zitten, waarbij de lasten niet gedekt worden.
Op de site van het bedrijf leest de bezoeker: “Genworth komt voort uit een rijk erfgoed van integriteit en vindingrijkheid. Met 15 miljoen gewaardeerde klanten, meer dan 6.000 deskundige medewerkers en meer dan 103 miljard dollar aan activa (per 31 december 2004), bieden wij de zekerheid, dienstverlening en hoge waarderingscijfers die u mag verwachten van een van de grootste verzekeringsmaatschappijen ter wereld.”
Bron: DFT, 27-08-2009
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99