MijnFintool

Nieuws

Fraude met Duitse sloopauto’s

Politie en verzekeraars zijn een omvangrijke zwendel in Nederland met Duitse schadeauto’s op het spoor. De schade beloopt voor verzekeraars en de Nederlandse fiscus naar het zich laat aanzien in de miljoenen euro's. Dat schrijft De Telegraaf vandaag.


Nederlandse verzekeraars hebben - zonder dat te weten - in ons land schades uitgekeerd over auto’s die al als schadeauto zijn geïmporteerd. Na import zijn de wagens aangemeld bij Nederlandse verzekeraars. Na verloop van tijd is de schade geclaimd bij de Nederlandse verzekeraars alsof de schade was ontstaan na een eenzijdige aanrijding in ons land. Daarop gingen de verzekeraars over tot het uitkeren van de schade.

Onderzoek
Politie, Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en verzekeraars doen nu gezamenlijk onderzoek naar de import van 8.000 auto’s waarvoor door de Nederlandse douane verlaging van de bpm is verleend. In 4.800 gevallen betreft het Duitse schadeauto’s die zijn geïmporteerd waarover de eigenaren bpm moesten afrekenen over de dagwaarde van het voertuig. Dat is een fractie van de waarde die de auto heeft zónder schade.

Sloopregeling
De import is nog eens aangewakkerd doordat de Duitse sloopregeling zo’n succes is dat veel oude Duitse auto’s naar Nederland wordt geëxporteerd. Deze wagens zouden naar de sloop toe moeten. De oplichters krijgen niet alleen de schade vergoed, in dit bedrag zit ook het bpm-deel over de wagen in goede staat. Dus ook de fiscus wordt nog eens benadeeld.

Steekproef
Het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit heeft onlangs een steekproef gehouden door een groot aantal schadedossiers van Duitse importauto’s te vergelijken met douanedossiers over de import van de betreffende auto’s. In 80 procent van deze zaken is fraude vastgesteld (de geclaimde schade bleek al aanwezig te zijn geweest bij import). Het ging vooral om Audi’s, Mercedessen en BMW’s.

Het Landelijk Informatiepunt Voertuigcriminaliteit voert een analyse uit van de eerder genoemde 8.000 geïmporteerde voertuigen waarvoor bpm-verlaging is verleend.

Het feit dat een auto bij import al schade heeft, wordt door de RDW wél geregistreerd, maar deze registratie is niet zichtbaar voor de verzekeraars. Deze laatsten willen dat dit snel verandert.

Bron: De Telegraaf, 13-07-2009

Modules & dossiers

Opvoerdatum

13 jul 2009

Laatst gewijzigd

13 jul 2009

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1