Voor het onderzoek zijn meer dan veertig schadeverzekeraars benaderd die samen zo’n negentig procent van de markt bedienen. Een kwart scoort nog onvoldoende en doet te weinig aan bijvoorbeeld preventie en opsporing. Het CBV verwacht dat ook deze maatschappijen op korte termijn het fraudebeleid op orde krijgen. Grotere verzekeringsmaatschappijen scoorden relatief het beste.
Het CBV toetste de verzekeraars aan de vijf punten die centraal staan in het ‘Deltaplan bestrijding verzekeringsfraude’ dat voor de verzekeringsbranche is ontwikkeld. Er werd gekeken naar de vertrouwensrelatie tussen de verzekeraar en de klant, de borging van fraudebeheersing in de eigen organisatie, fraudepreventie, de processen van fraudedetectie en de bewijsbaarheid. Op basis van de score op deze deelpunten kregen de onderzochte verzekeraars een classificatie die uiteen liep van niveau 3 (alles op orde) tot niveau 0 (onvoldoende sturing op fraudebeheersing). Zes verzekeraars – Achmea, AEGON, Allianz, ASR, de Europeesche en Interpolis – kwamen met hun score uit op het hoogste niveau. De andere verzekeraars scoorden op niveau 2 of lager.
Bron: Verbond van Verzekeraars, 30-06-2009
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99