MijnFintool

Nieuws

Financiële intermediairs investeren in vertrouwensherstel

Financiële intermediairs zien de omzet en het bedrijfsresultaat zwaar onder druk staan en staan voor een grote uitdaging; het terugwinnen van het vertrouwen van de klant. Dit blijkt uit het Marketingrapport Financiële Intermediairs 2009 van Van Es Marketing Services.

Een aantal ontwikkelingen in de financiële sector is van grote invloed op de bedrijfsresultaten en het aantal intermediairs. Hogere kosten door nieuwe wetgeving, daling van inkomsten door het verwachte verbod op bonusprovisie en lagere provisie voor het afsluiten. Daarnaast staan de financiële intermediairs onder druk door de blijvende vraaguitval in de huizenmarkt als gevolg van de kredietcrisis. Er wordt een forse daling van de hypotheekproductie voorzien.

Vooral kleine kantoren hebben het onder de huidige omstandigheden moeilijk. Een oplossing kan worden gezocht in samenwerking of fusie met andere bedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat voor het komende jaar 22 procent van de kantoren een fusie of samenwerking met andere partijen overweegt, 9 procent overweegt aansluiting bij een inkooporganisatie of Service Provider en 6 procent overweegt zich aan te sluiten bij een formule of keten. Daarnaast denkt 8 procent van de intermediairs aan het verkopen van de onderneming.
 
Het komende jaar verwacht men een toename van de concurrentiedruk, sanering van het aantal intermediairs door de toenemende wet- en regelgeving, waarbij vooral de kleine kantoren in de problemen zullen komen. Men voorziet een forse investering in het terugwinnen van het vertrouwen van de markt. Het consumentenvertrouwen in de financiële sector is dramatisch gekelderd, mede als gevolg van de enorme media-aandacht die wordt besteed aan excessen. Ook verwachten de intermediairs een toenemende schaalvergroting en ketenintegratie. Prijsonderhandelingen met de klant zullen meer regel gaan worden dan uitzondering.
 
De belangrijkste gevolgen van de kredietcrisis zijn volgens de tussenpersonen een verharding van de concurrentie en het intensiveren van het klantcontact. 57 procent van de intermediairs onderhoudt frequenter contact met de klanten. Dit wordt zowel veroorzaakt door de toegenomen informatiebehoefte van klanten als door de toegenomen klantenbinding die de intermediair nastreeft. In het volgen van (verplichte) opleidingen en cursussen wordt ook een toename verwacht als gevolg van de kredietcrisis. Daarnaast besteedt 40 procent van de intermediairs meer aandacht aan provisieregelingen van financiële producten en diensten. 9 procent van de ondervraagden specialiseert zich nadrukkelijk in een beperkt aantal producten, terwijl 22 procent van de intermediairs juist verbreding van het pakket nastreeft. Een kwart van de kantoren verwacht een daling van het aantal nieuwe klanten. De investeringsbereidheid toont als gevolg van de recessie een dalende tendens. Ook wordt over-all een daling voorzien in het personeelsbestand.
 
Bron: Van Es Marketing Services, 26-05-2009

Modules & dossiers

Opvoerdatum

26 mei 2009

Laatst gewijzigd

26 mei 2009

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1