MijnFintool

Nieuws

Belastingdienst begint proef met digitaal aktenverkeer

De Belastingdienst start op 31 maart in de regio's Haaglanden en Limburg een proef waarbij de aanlevering van akten door notarissen wordt gedigitaliseerd. Op 1 januari 2009 wordt de digitale aanlevering van akten landelijk ingevoerd.

In 2006 ontving de Belastingdienst ruim twee miljoen akten ter registratie. Bij de verwerking daarvan bleken verbeteringen mogelijk. Het is de bedoeling deze door te voeren zonder de administratieve lasten voor notarissen te verhogen. Bij de digitale aanlevering versturen notarissen een digitaal afschrift van de akte (een pdf-bestand), samen met een digitaal voorblad waarop de gegevens voor de overdrachtsbelasting vermeld worden. Parallel aan de toekomstige invoering van digitaal aktenverkeer, heft de Belastingdienst het registratierecht op.

 

Vanaf 31 maart kunnen notarissen die meedoen aan de proef de akten via e-mail aanleveren. In 2009 gebeurt dit via de internetsite van de Belastingdienst. Daarnaast blijft de mogelijkheid bestaan om de akte op papier aan te bieden. In dat geval blijft de voetverklaring als aangifte van de overdrachtsbelasting bestaan. Als er geen akte wordt aangeboden, dan vindt de overdrachtsbelasting plaats via de aanvullende aangifte OvB. Onderhandse akten worden in de toekomst niet digitaal geregistreerd.

 

Bron: Staatscourant, 29-03-2008

 

Modules & dossiers

Opvoerdatum

31 mrt 2008

Laatst gewijzigd

31 mrt 2008

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1