In 2006 ontving de Belastingdienst ruim twee miljoen akten ter registratie. Bij de verwerking daarvan bleken verbeteringen mogelijk. Het is de bedoeling deze door te voeren zonder de administratieve lasten voor notarissen te verhogen. Bij de digitale aanlevering versturen notarissen een digitaal afschrift van de akte (een pdf-bestand), samen met een digitaal voorblad waarop de gegevens voor de overdrachtsbelasting vermeld worden. Parallel aan de toekomstige invoering van digitaal aktenverkeer, heft de Belastingdienst het registratierecht op.
Vanaf 31 maart kunnen notarissen die meedoen aan de proef de akten via e-mail aanleveren. In 2009 gebeurt dit via de internetsite van de Belastingdienst. Daarnaast blijft de mogelijkheid bestaan om de akte op papier aan te bieden. In dat geval blijft de voetverklaring als aangifte van de overdrachtsbelasting bestaan. Als er geen akte wordt aangeboden, dan vindt de overdrachtsbelasting plaats via de aanvullende aangifte OvB. Onderhandse akten worden in de toekomst niet digitaal geregistreerd.
Bron: Staatscourant, 29-03-2008
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99