Wanneer u ontdekt dat er bedragen van uw betaalrekening of creditcard zijn afgeschreven, terwijl u daar geen toestemming voor hebt gegeven — bijvoorbeeld omdat uw bankpas of telefoon is gestolen, of omdat u slachtoffer bent geworden van phishing of een andere fraude-praktijk — roept dat vaak de vraag op: “Moet mijn bank dit vergoeden?” Het kennisdocument van Kifid helpt die vraag te beantwoorden.
Kernregel: instemming & niet-instemming
De eerste stap is vaststellen of we te maken hebben met een betaling waarmee u zelf heeft ingestemd (een „toegestane betalingstransactie”) of een betaling zonder uw instemming („niet-toegestane betalingstransactie”). Het verschil bepaalt of de bank in beginsel verplicht is de schade te vergoeden.
Kort samengevat:
Uitzondering: fraude, opzet of grove nalatigheid
Zelfs bij niet-toegestane betalingen geldt: de bank hoeft niet te vergoeden als u fraude hebt gepleegd, of bewust of grof nalatig bent geweest in het naleven van de beveiligingsregels. Het is aan de bank om aan te tonen dat sprake is van grove nalatigheid. Voorbeelden van grove nalatigheid zijn:
Zorgplicht en monitoringsverplichtingen van de bank
Het kennisdocument benadrukt dat de bank geen algemene verplichting heeft om alle betalingen vooraf te controleren of te blokkeren. De bank kan dus in beginsel niet verplicht worden tot vergoeding alleen omdat niet-gebruikelijk betalingsverkeer plaatsvond, tenzij de bank op de hoogte was van specifieke risico’s en had moeten ingrijpen.
Wel geldt dat wanneer de bank wéét of redelijkerwijs moet weten dat betalingsverkeer verdacht is of dat u slachtoffer bent van fraude (bijv. vanwege voorgaand contact of alarmbellen), er hogere verwachtingen kunnen gelden.
Praktische voorbeelden
Het document geeft concrete scenario’s:
Tips voor consumenten
Het kennisdocument sluit af met een aantal praktische tips, die relevant zijn voor uw cliënten:
Bron: Kifid
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99