De zorgverzekeraars zijn het beter gaan doen. Er bestaat minder onduidelijkheid over wanneer consumenten moeten bijbetalen voor de zorg, de bejegening van klanten is verbeterd, de informatie is duidelijker. Verzekerden beoordelen de verzekeraars in het algemeen positiever dan voorheen.
Nivellering
Dit blijkt uit een vergelijking van de prestaties van de zorgverzekeraars over de afgelopen vier jaar. Opmerkelijk is dat de verzekeraars naar elkaar zijn toegegroeid. De onderlinge verschillen zijn kleiner geworden doordat de verzekeraars die voorheen onder gemiddeld presteerden, meer vooruit zijn gegaan dan verzekeraars die al gemiddeld of bovengemiddeld presteerden.
Openbaarheid
NIVEL-onderzoeker Michelle Hendriks: “De verzekeraars zijn niet naar elkaar toegegroeid doordat verzekerden massaal overstapten. Maar het openbaar publiceren van hun prestaties, op bijvoorbeeld www.kiesBeter.nl, en de ingevoerde marktwerking lijken genoeg druk te geven voor zorgverzekeraars om hun prestaties op te krikken. Drie mogelijke drijfveren voor zorgverzekeraars zijn de angst om klanten te verliezen, de angst voor reputatieschade, en dat ze uit zichzelf niet slecht willen presteren. Welke van deze drie het belangrijkste is, is niet bekend. Aannemelijk lijkt dat vooral angst voor reputatieschade en de angst om klanten te verliezen een rol spelen.”
Service
De prestaties zijn beter, maar nog niet op alle punten, stelt Hendriks. “Jammer genoeg, blijven verbeterpunten uit het oude stelsel, nog steeds bestaan. De telefonische bereikbaarheid is niet verbeterd. Onzekerheid over bijbetaling wordt weliswaar minder, maar is nog niet verdwenen. Dit zijn dan ook belangrijke dingen om op te letten als iemand een zorgverzekeraar gaat kiezen. Voor de zorgverzekeraars bieden deze punten een kans om zich te onderscheiden.”
Bron: NIVEL, 13-10-2009
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99