Neem nu een abonnement op Fintool.nl
De betrouwbare vraagbaak voor financiële dienstverleners.
Abonneren Bekijk alle diensten
24 feb 2005 Nieuws

Consumentenbond: ‘Zonder transparantie geen onafhankelijkheid’

De Consumentenbond vindt dat tussenpersonen zich niet als objectief en onafhankelijk mogen uitgeven zolang zij niet bereid zijn om te laten zien hoeveel zij zelf verdienen aan hun advies aan consumenten. De bond heeft woensdag een open brief gestuurd naar tussenpersonen met daarin het verzoek uitspraken als “behartiger van consumentenbelangen” en “onafhankelijk en objectief advies” van hun website te halen zolang de tussenpersonen geen openheid geven over de beloning die zij ontvangen zodra ze bemiddelen voor een financieel product.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

De Consumentenbond wil dat de beweringen binnen twee weken van hun sites zijn verwijderd. Mochten de tussenpersonen  niet aan dit verzoek voldoen, dan vraagt de bond de Reclame Code Commissie uit te spreken dat dergelijke uitspraken misleidend zijn.

Aanleiding voor de open brief is de uitkomst van het Algemeen Overleg van de Vaste Kamercommissie van Financiën met minister Zalm van Financiën, waarin naar voren kwam dat transparantie van advies- en verkoopkosten min of meer van de baan is. Voor de Consumentenbond is dat een teken dat tussenpersonen ‘blijkbaar heel veel te verbergen’ hebben.

 

Bron: De Consumentenbond, 24-02-2005  

Uw mening

 
Ricky van Dalen
12 mei 2005
Ik sluit me aan bij het commentaar van mijn collega tussenpersonen. De afsluitprovisie kenbaar maken aan de klant is net zo ondenkbaar als je salaris luidkeels uitspreken op straat. De provisie dient uitgesmeerd te worden over een verdienperiode van 5 of 10 jaar. De consumentenbond zou beter onderzoek dienen te verrichten eer zij uitspraken doet die blijkbaar uit de lucht gegrepen zijn. Is de consumentenbond wel op de hoogte van het werk wat verricht wordt, en de kans op terugboekingsrisico. Daarbij komt dat tussenpersonen vaak voor niets werken wanneer de client het product elders afneemt.

Hierbij nodig ik de research afdeling van de consumentenbond uit om met mij hierover in discussie te gaan. Ik nodig de consumentenbond ook uit een week met mij mee te lopen om zodoende tot een ander inzicht te komen in onze branche.
 
Berend Tooms
22 apr 2005
Ik snap er niets van. Ik hoor vandaag dat de consumentenbond er naar streeft om all-in prijzen te presenteren daar waar het gaat om het online boeken van reizen. Men heeft er genoeg van om een aanbieding van 199,- euro inclusief alle bijkomende kosten te zien veranderen in een eindprijs van 499,- euro. Dat doen wij al jaren en dat is dan weer niet goed. Ik ben even de weg kwijt.
 
Arie Hoekstra
28 feb 2005
Over retourprovisie wordt vrijwel niet gesproken. Uiteindelijk hebben we onze verdiensten pas na 5-10 jaar "binnenboord". Al die tijd -en ook daarna- staan we klaar voor onze klanten, zonder daarvoor iedere keer opnieuw een vergoeding te vragen.
Naast de gewenste openheid inzake de verdiensten van de directeur van de Consumentenbond, kunnen we wellicht ook daar een systeem van retour-verdiensten introduceren..........
 
G Meijerink
25 feb 2005
De consumentenbond heeft weer eens een mooi onderwerp om lekker over door te zagen. Wellicht levert het hen een enkel nieuw lid op. Kunnen ze wel gebruiken. Er zijn wel meer serieuze zaken waar de Consumentenbond zich mee bezig dient te houden.

De prijsstijging ten gevolge van de Euro is bijvoorbeeld compleet aan deze club voorbij gegaan of op zijn minst hebben zij daar nauwelijks hun pijlen op gericht. Wanneer ze daar meeer en serieus op ingesprongen waren had dat meer nieuwe leden op kunnen leveren.
 
R.W. HENDRIKS
24 feb 2005
Laat de consumentenbond eerst beginnen met het vrij geven van hun salaris incl. die van zijn directeur.
Laten ze ook aangeven hoeveel leden dat ze per jaar nieuw zijn en hoeveel leden er per jaar vertrekken, dan zul je zien dat het belang van hun leden laag is.

vr. gr.

R. Hendriks
 
Berend Tooms
24 feb 2005
Je kunt dit verhaal naar elke branche vertalen. Ik kan de consumentenbond nog wel op een idee brengen..............

Kamer wil provisiesysteem aanpakken Datum: 23-09-2004
Hoewel minister Zalm het provisiesysteem van autoverkopers wil aanpakken, lijken een volledig verbod op afsluitprovisie en het invoeren van volledige provisietransparantie van de baan. Dat is volgens de BOVAG de belangrijkste uitkomst van de plenaire vergadering over de Wet Auto Verkopers Wav, die onlangs in de Tweede Kamer plaatsvond.

Alle partijen waren het er over eens dat autoverkopers openheid moeten geven over de beloning die ze van importeurs krijgen. De SP had op verzoek van de Consumentenbond twee amendementen op het wetsvoorstel ingediend, om een einde te maken aan verkopen die wordt gedreven door de zogenaamde ‘perverse provisieprikkel’. Voorafgaand aan de plenaire vergadering dreigde daardoor een volledig verbod op verkoopprovisie. Ook leek het niet ondenkbaar dat autoverkopers voortaan volledige provisietransparantie moeten geven.
Hoewel een Kamerbrede meerderheid het provisiesysteem wil aanpakken, lijkt deze dreiging op de korte termijn van de baan. Minister Zalm gaf aan niet nu al maatregelen te nemen, maar heeft de fracties gevraagd hem tot het eind van dit jaar tijd te geven om, samen met de branche en de Consumentenbond, in goed overleg met doeltreffende maatregelen te komen. Gebeurt dit niet of onvoldoende, dan is de kans groot dat de Tweede Kamer in december bij de behandeling van het Besluit Auto Verkopers alsnog besluit tot een verbod op afsluitprovisie en het invoeren van volledige provisietransparantie.
 
Annelies Lip
24 feb 2005
ik ben het helemaal eens met de heer Becks, dan moet iedereen openheid van zaken geven, te beginnen met de directeur van de consumentenbond.
 
Lambert Becks
24 feb 2005
Consumentenbond toont zich weer eens een slecht 'verliezer'. Moet de slager ook vertellen hoeveel hij verdiend op zijn lapje vlees? Of moet de Consumentenbond ook vertellen welk deel van de lidmaatschapgelden zij gebruiken voor belangenbehartiging en hoeveel voor reclame en marketing van de eigen organisatie....??
 
Wilt u reageren? Log graag eerst in.

Rubrieken

Opvoerdatum

24 feb 2005

Laatst gewijzigd

24 feb 2005

Adresgegevens

Fintool

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668

Fintool bv © 2003/2024. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.