Neem nu een abonnement op Fintool.nl
De betrouwbare vraagbaak voor financiële dienstverleners.
Abonneren Bekijk alle diensten
20 apr 2005 Nieuws

‘Aegon misleidde klanten’

Aegon hangt een miljardenclaim boven het hoofd over het beleggingsproduct Koersplan. Volgens een nieuwe stichting, die opgericht is om de belangen van gedupeerde Aegon-beleggers te behartigen, zijn de afgelopen jaren honderdduizenden klanten misleid.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

De stichting 'Koersplan de weg kwijt' zegt volgens De Telegraaf dat consumenten in brochures onjuiste informatie verstrekt kregen over de verwachte opbrengst van hun beleggingsproduct Koersplan. De stichting bereidt een schadeclaim voor, die gezien het grote aantal klanten, zo’n 600.000 in de miljarden kan lopen

 

Daarmee lijkt voor Aegon nog geen einde gekomen aan de problemen rond beleggingsproducten. De verzekeraar lag eerder onder vuur vanwege de aandelenleaseproducten die via Bank Labouchere verkocht waren en vervolgens door Dexia overgenomen werden. Aegon kocht onlangs mogelijke schadeclaims af met een bedrag van 218 miljoen euro.

In dit geval gaat het om Koersplan van Aegon-dochter Spaarbeleg. De verzekeraar zou de maandelijkse inleg van beleggers op de beurs in een beleggingsfonds van Aegon beleggen en vervolgens belastingvrij uitkeren.  Veel klanten raakten teleurgesteld omdat de door Aegon opgebouwde waarde aanzienlijk lager was dan wat zij maandelijks hadden ingelegd. Aegon wees elke kritiek steevast af met de verwijzing naar het slechte beursklimaat. 

 

Bron: De Telegraaf, 17-03-2005

 

Uw mening

 
martin klumperbeek - amsterdam
20 mei 2005
zijn in 1997 - afgaand op de betrouwbare naam van Aegon en hun vriendelijke vertegenwoordigster van Aetax,assurantieadviseur - gestapt in Pensioenbeurs en Spaarbeurs, 2 Aegon produkten.
Na 5 jaar bleek de waarde van Spaarbeurs gehalveerd en na 7 jaar 60 % van de inleg. Idem dito voor Pensioenbeurs= belastingvrij voor later sparen. na enig onderzoek bleek dat de kosten van de beide produkten met voorrang verhaald werden op de opbrengst, vandaar het gerin ge resultaat.
over dit aspekt heeft nooit iemand van Aegon of Aetax ons iets verteld. Sterker, de vriendelijke mevrouw van Aetax belde mij op om de looptijd van Spaarbeurs te verlengen naar 20 jaar.......
in mijn naive onnozelheid toegestemd. resultaat: hogere kosten bleek later. Aegon heeft intussen op mijn verzoek de resterende waarde van Spaarbeurs uitbetaald zonder enig schriftelijke verklaring of excuus. IK vind de hele gang van zaken rondom deze Spaar/ beleggingsprodukten een grote verzekeraar onwaardig en ook best wel consument-kwaadaardig. misleidend en sneaky
het verklaart welichtl dat Aegon ook dit jaar toch een positief resultaat voor z'n beleggers neerzet.
 
fam
10 mei 2005
Kijk de radar website waar velen alleen maar minder geld hebben dan voorheen. Voeg er aan toe al de mensen die nog niet gereageerd hebben. Vader alles kwijt, vriend alles kwijt, zelf een 20 jaar's plan 3700 actueel, 4400 euro ingelegd. gedurende jaar 5 had ik nog inleg geld over en mijn vader, vrienden alles kwijt!!??

 
L.J.Winkelman
5 mei 2005
Ook mijn vrouw en ik hebben een Koersplan in 1994 afgesloten en loopt dus al 9 jaar het rendement is nog minder dan ik al die jaren al betaald heb.Ook ik heb een brief naar Spaarbeleg gezonden ik kan het afkopen maar dan ontvang ik nog minder, volgens de brief van spaarbeleg.
Kan iemend mij vertellen wat ik moet doen???? Ik voel mij ook zwaar genomen door spaarbeleg en Aegon . Er komt geen product van deze productverstrekkers meer binnen mijn deur.
 
R.Hendrikse
28 apr 2005
Ook mijn man en ik hebben 2 spaarbeurzen sinds sept,1996. Wij willen afkopen en stuurden een aangetekende brief naar Aegon. Nu komt a.s. maandag onze tussenpersoon ons "haarfijn" uitleggen wat het verschil is tussen een koersplan en een spaarbeurs.Ze mogen dan wel heeeel goed hun best doen, want wij zijn dus vastbesloten omdat het volgens ons precies hetzelfde is. Wij hebben nu na 9 jaar "sparen", dus 2500 euro verlies en dat was bedoeld om straks met vervroegd pensioen te kunnen gaan.Bedankt AEGON. Ik hoop dat jullie failliet gaan door alle negatieve reclame die nu rondgaat,dan voelen jullie ook eens hoe het is om met lege handen achter te blijven. En dan blijf ik nog netjes.!!!
 
Carin Heynen
20 apr 2005
Ook ik ben in 1995 gestart met het product Spaarbeurs en ook ik heb na 10 jaar zo'n 20% minder dan mijn inleg 'overgehouden'. Prognoses gaven aan dat het uiteindelijke resultaat in het slechtste geval 300% meer zou zijn, dan de prognose die men nu geeft. Zelfs het gegarandeerde kapitaal is duizenden euro's minder dan de inleg! Misleidende reclame, voorlichting en prognoses. In een woord: oplichterij! Naïef? Misschien wel, maar het feit dat er meer dan 500.000 klanten 'ingetrapt' zijn, geeft toch wel aan hoe sluw men de producten Koersplan, Bonusplan, Spaarbeurs heeft weten te verkopen. Om verdere schade te beperken heb ik het product begin april opgezegd. Dit neemt niet weg dat ik zal blijven proberen om de schade te verhalen.
Heden las ik in de Telegraaf, dat men een oplossing had bedacht, door de klanten een premieverlaging aan te bieden. Naar mijn mening schieten we daar dus helemaal niets mee op. Dat noem ik geen oplossing van al die verliezen. Voor mij in ieder geval nooit meer een Aegon product.
 
E. Cruijs
7 apr 2005
Staat het Koersplan los van het product "Spaarbeurs" van Aegon? Er wordt nl. gebruik gemaakt van de zelfde beleggingsfondsen. Als dit wel hetzelfde is, kunnen relaties die een "spaarbeurs" hebben afgesloten ook gebruik maken van "koersplan de weg kwijt" ?
 
René Boosten
1 apr 2005
Hierbij onze reactie op het persbericht van Aegon:





PERSBERICHT AEGON 17-03-2005

Reactie AEGON op nieuws KoersPlan



In de Nederlandse media is vanmorgen een bericht verschenen over een dreigende claim voor AEGON. De zaak betreft vragen die zijn gesteld over Koersplan, een langlopend unit-linked beleggingsproduct. Een Stichting die stelt vierhonderd klanten te vertegenwoordigen heeft vragen over de rendementen c.q. de manier waarop die rendementen zijn berekend. AEGON heeft de Stichting uitgenodigd om de vragen te beantwoorden.

De Stichting heeft die uitnodiging niet geaccepteerd. AEGON betreurt dat. Er is geen dagvaarding en AEGON neemt afstand van de berichtgeving over dreigende claims.







WAT ER WERKELIJK GEBEURD IS :



Begin februari 2005 heeft de Stichting het voorlopige rapport aan Aegon toegestuurd met de uitnodiging om op de resultaten van het onderzoek inhoudelijk te reageren, voordat het rapport naar buiten zou worden gebracht. Vanuit het oogpunt van zorgvuldigheid vonden we het essentieel om Aegon eerst de gelegenheid te geven op het rapport te reageren. Op 2 maart 2005 heeft daarom een gesprek plaatsgevonden met Aegon waarbij zowel een vertegenwoordiger van het bestuur als de opsteller van het rapport aanwezig was. Tijdens dit gesprek zijn door de heer J. Driessen directeur communicatie van Aegon diverse toezeggingen gedaan. De belangrijkste waren:



1. Het geven van een verklaring bij de stellingname van Aegon dat eerder

door Spaarbeleg verstrekte rendementscijfers niet juist zouden zijn.



2. Het verstrekken van rendementscijfers die volgens Aegon wel juist zouden zijn, voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring zodat deze cijfers onafhankelijk getoetst zouden zijn.



3. Het verstrekken van de berekeningsuitgangspunten voor de brochures in de jaren 1989 tot en met 1994.



4. Het verstrekken van overlijdensrisicopremies, aangezien Aegon de stelling in nam dat de gebruikte cijfers direct afkomstig van deelnemers aan Koersplan grotendeels onjuist waren.



Deze afspraken zijn op 2 maart 2005 door ons samengevat in een e-mail die

ter bevestiging is verzonden naar Aegon. Dit ter voorkoming van

onduidelijkheden over de gemaakte afspraken.



Op 11 maart 2005 verstuurde Aegon een fax waarin men aangaf dat we de

cijfers zouden kunnen inzien en dat deze niet zouden zijn voorzien van een

accountantsverklaring. Op maandag 14 maart 2005 hebben wij gereageerd dat wij niet op deze uitnodiging zouden ingaan, omdat:



1. Een inzage van cijfers ons niet in staat stelt deze te toetsen in onze

rekenmodellen.



2. De te verstrekken cijfers niet zouden zijn voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring.



3. Aegon directeur Jan Driessen op 2 maart 2005 veel verdergaande

toezeggingen had gedaan.





Op 15 maart 2005 reageerde Aegon op onze fax: men volharde in de eerdere genomen standpunten en nodigde ons nogmaals uit voor een inzage van niet door accountants gecontroleerde cijfers. Nog dezelfde dag hebben wij aangegeven Aegon aan de oorspronkelijke afspraken van 2 maart 2005 te houden.





Het persbericht van Aegon is dus de halve waarheid: het klopt dat we de

uitnodiging niet accepteerden. Daarvoor hadden wij de hiervoor gemelde drie zwaarwegende redenen. Het persbericht van Aegon wekt de suggestie dat zij graag wilden meewerken en dat de stichting daar niet op in is gegaan. De werkelijkheid is echter dat Aegon binnen anderhalve week aangaf de eerdere gemaakte toezeggingen niet te willen nakomen en het toegezegde door een accoutants gecontroleerde cijfermateriaal niet meer wilde verstrekken.





Al deze afspraken zijn per fax en per e-mail gedocumenteerd. Hoewel het

persbericht van Aegon niet feitelijk onjuist is, schetst het persbericht een

eenzijdig beeld van het voorgaande traject. Daarom vinden we het van belang u op de hoogte te brengen van wat er werkelijk is gebeurd. De Stichting neemt dan ook afstand van het hetgeen is gemeld in het persbericht van Aegon.





De berichtgeving van Aegon ten aanzien van een nog niet ontvangen

dagvaarding is juist: de Stichting staat nog steeds open voor overleg met

Aegon, ondanks het feit dat Aegon eerdere afspraken niet is nagekomen.





De Stichting is teleurgesteld in het feit dat Aegon afspraken niet nakomt

die zijn gemaakt met een van haar directeuren.

_________________



M.v.g. René Boosten, bestuur Stichting Koersplan de weg kwijt.
 
Wilt u reageren? Log graag eerst in.

Rubrieken

Opvoerdatum

17 mrt 2005

Laatst gewijzigd

20 apr 2005

Adresgegevens

Fintool

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668

Fintool bv © 2003/2024. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.