Neem nu een abonnement op Fintool.nl
De betrouwbare vraagbaak voor financiële dienstverleners.
Abonneren Bekijk alle diensten
28 feb 2005 Nieuws

‘Beloning bij DSB, Cardif excessief’

Verzekeraar Cardif en DSB zitten volgens de Volkskrant op ramkoers met de financiële wereld. Banken, verzekeraars en tussenpersonen vinden de bedragen die in rekening worden gebracht voor aan hypotheken gekoppelde verzekeringen 'excessief' en komen voor de zomer met maatregelen.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

De betalingsbeschermingsverzekeringen, die bijna standaard samen met een hypotheek worden verkocht, zijn voor consumenten veel te duur vanwege de hoge provisie voor tussenpersonen. De provisie loopt op tot meer dan veertig procent van het totale bedrag dat ermee gemoeid is. Veel te veel, zo meldden vijf belangenorganisaties - waaronder de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en het Verbond van Verzekeraars - maandag aan minister Zalm van Financiën. De organisaties willen voor de zomer ingrijpen.

 

Marktleider Cardif uit Oosterhout, dat inmiddels 400 duizend mensen van zo'n polis heeft voorzien, is volgens de Volkskrant teleurgesteld over de houding van verzekeraars. ‘Banken en verzekeraars waren op zoek naar een zondebok om zichzelf vrij te pleiten.’ DSB, eigenaar van leenbedrijven als Postkrediet, Frisia en Becam, is het wel eens met de brancheorganisaties.

 

Diverse bronnen in de verzekeringsbranche stellen dat DSB van Cardif provisies krijgt die oplopen tot meer dan 60 procent van wat de consument betaalt. Een gevolg daarvan zou zijn dat Cardif en DSB nauwelijk geld overhouden om uit te keren als de verzekerden daadwerkelijk werkloos of arbeidsongeschikt raken.

 

Bron: de Volkskrant, 26-02-2005

Uw mening

 
Pieter van der List
5 sep 2005
Op dit moment hebben wij namens een relatie een klachtenprocedure lopen bij de Ombudsman verzekeringen tegen Cardif. Relatie heeft vorig jaar bij een landelijk werkend intermediair een krediet gesloten. Onderdeel van het advies was een overlijdensrisicoverzekering op twee levens met een verz.bedrag van EUR 20.000,- tegen een koopsom van bijna EUR 5.000,-. Navraag bij Cardif leerde dat het om een private label gaat waarbij er geen gezondheidswaarborgen zijn.
Cardif weigert om na aanlevering van gezondheidswaarborgen de mensen zijn kerngezond het tarief aan te passen naar het normale tarief. Dat er intermediars zijn die bezwijken voor de verleiding van torenhoge provisies vind ik verwerpelijk maar ik begrijp dat deze er zijn. Wat ik niet begrijp, is dat een maatschappij als Cardif deel uitmakend van Paribas, toch niet de eerste beste deze partijen in staat stellen dit te doen!
 
Edwin Seinen
20 aug 2005
Ik ben het helemaal eens met de veel te hoge afsluitprovisie op Cardiff produkten. Als Hyp. adviseur komen wij bij een relatie jonge mensen van 32 jaar die via een andere TP een Cardiff risicoverz. hebben afgesloten tegen een torenhoge premie van 7x duurder dan normaal nodig zou zijn geweest. Wat vervolgens blijkt bij navraag bij CARDIFF is dat men 2 soorten risicotarieven kent, nl. een normaal tarief waarvoor dan een gezondheidsverkl. moet worden ingvuldt, alsmede een "heel duur" tarief zonder gezondh.verkl. waarbij de dekking direkt in kan gaan. Een TP die uitsluitend gaat voor zijn eigen provisie adviseerd dan de hoge premie, het is niet te geloven maar waar! CARDIFF zou m.i. op de polis c.q. aanvraag "duidelijk" moeten vermelden dat de klant hiervan op de hoogte is. Hierdoor wordt voorkomen dat jonge en "gezonde" mensen een veel te dure polis accepteren.
 
Berend Tooms
28 feb 2005
Ik heb het stuk gelezen. Aanleiding was een hypotheekadviseur die de dupe is van zijn eigen advies. Hij had de voorwaarden niet goed gelezen de verzekering moet 6 maanden lopen voordat je een uitkering WW kunt krijgen en is daarboos over. Deze meneer is natuurlijk zelf wel een beetje een sukkel! Hij is in de valkuil van zijn eigen advies als hypotheekadviseur gestapt en is daar nu boos over. Over de kwaliteit van het produkt, de advisering, de prijsstelling, de wijze van verkoop koopsom, waarom? en de provisie normaal al te hoog, maar 60%!!!! Krankzinnig!!!!! kan natuurlijk veel gezegd worden. Rupsje nooitgenoeg is het boekje dat je voorleest aan kinderen die nog niet of net naar school gaan. Er komt een moment dat ze het ook zelf kunnen lezen. Ik zou deze "adviseurs" willen adviseren om het weer eens uit de kast te halen. Overigens kan het advies om een beschermingsprodukt te kopen een terecht advies zijn, maar verken dan wel de markt! Er zijn meer mogelijkheden met een normale provisievergoeding en bijvoorbeeld tegen termijnbetaling.
 
Wilt u reageren? Log graag eerst in.

Rubrieken

Opvoerdatum

28 feb 2005

Laatst gewijzigd

28 feb 2005

Adresgegevens

Fintool

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668

Fintool bv © 2003/2024. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.