Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
11 jun 2018 Nieuws

BKR: Kredietverstrekkers maken wel degelijk onderscheid tussen consumenten met tijdelijke en langdurige betalingsproblemen

Het is een misverstand dat consumenten met een negatieve kredietregistratie, gedurende de periode dat zij geregistreerd staan, geen kredieten kunnen afsluiten. Uit het kredietregister van BKR blijkt dat kredietverstrekkers in de eerste vijf maanden van 2018 gemiddeld 5808 keer per maand een krediet hebben verstrekt aan consumenten met een actuele betalingsachterstand van meer dan drie maanden of een herstelde betalingsachterstand.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

“Uit het kredietregister blijkt dat ook consumenten met een negatieve registratie in aanmerking komen voor een financiering. Bijvoorbeeld voor de financiering van een telefoon, creditcard, of een consumptief krediet. Het statement dat consumenten in zo’n geval geen krediet kunnen krijgen behoeft dus enige nuance. De keren dat er geen krediet wordt verstrekt, leert ons dat er dan vaak echt sprake is van schuldenproblematiek. Dit geeft aan dat de kredietverstrekkers in staat zijn onderscheid te maken tussen consumenten met tijdelijke en langdurige betalingsproblemen”, aldus Peter van den Bosch, algemeen directeur van BKR.

 

Verleend krediet 2018

Januari/mei

januari

februari

maart

april

mei

Kredieten verstrekt bij geregistreerde kredietnemers in deze periode *

574.255

121.419

108.503

115.700

108.488

120.145

 

 

 

 

 

 

 

Kredieten verstrekt aan kredietnemers met een negatieve registratie

29.040

6.290

5.534

5.665

5.749

5.802

 

*BKR weet alleen hoeveel aanvragen kredietverstrekkers hebben geaccepteerd.

Al eerder bleek uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis dat de meeste hypotheekverstrekkers in hun voorwaarden al op voorhand aangeven dat zij krediet kunnen verstrekken, ondanks betalingsproblemen in het verleden. Ook geven de voorwaarden die gelden bij het verkrijgen van een hypotheekgarantie (NHG) aan dat een ontstane achterstand in het verleden geen belemmering vooraf is. Het kredietregister van BKR geeft geen inzicht in hoeveel mensen met een negatieve registratie ook daadwerkelijk een kredietaanvraag bij een kredietverstrekker hebben gedaan.

Met de publicatie van deze cijfers maakt BKR een start met het regelmatig publiceren van cijfers uit het stelsel van kredietregistratie. “Partijen hebben ons erop gewezen dat we hier een stap kunnen maken. Die handschoen pakken we op”, aldus Van den Bosch.

 

Bron: BKR

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

11 jun 2018

Laatst gewijzigd

11 jun 2018

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2017. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.