Welke kosten van beleggingsdiensten mogen niet ten laste van een lijfrenterekening in de vorm van een geblokkeerde beleggingsrekening (LR/B) die voldoet aan de voorwaarden van artikel 3.126a Wet IB 2001 worden gebracht?
Wat wordt de nieuwe inleg van een SEW bij fiscaal geruisloos voortzetten van een bestaande SEW/KEW?
Aan de hand van de ingangsdatum/einddatum/hypotheekrente/oversluitdatum en doelkapitaal wordt een nieuwe inleg berekend en is er een interne controle van de bandbreedte voorwaarden.
Met bijgaand rekenmodel kunt u snel laten zien wat de financiële nadelen zijn bij het alleen toestaan van rente aftrek op basis van annuïteiten. Er kan een vergelijking gemaakt worden tussen een bankspaarhypotheek en een annuïteitenhypotheek. Tevens is direct inzichtelijk - indien aflossingsvrij / annuïteiten met elkaar vergeleken wordt – wat de verminderde belastingteruggave is.
Rekenmodel, waarin u de consument kunt laten zien wat de impact is van een renteherziening na de eerste en tweede rentevaste periode bij banksparen.
Dit rekenmodel kunt u meegeven aan uw relatie, zodat de werking van banksparen (rentestijging = daling premie en rentedaling = stijging premie) direct zichtbaar is.
Consument heeft zich tot de adviseur gewend met het verzoek om zijn ex-partner te ontslaan uit de hoofdelijke aansprakelijkheid van hun gezamenlijke hypothecaire geldlening (een bankspaarhypotheek). De geldverstrekker werkt alleen mee aan het ontslag indien de waarde van de bankspaarrekening in mindering wordt gebracht op de geldlening.
Staatssecretaris Klijnsma informeert de Tweede Kamer over de voor- en nadelen van een bankspaarproduct met afdekking van het langlevenrisico in de tweede pijler.
Aan de orde is de vraag of de bank bij het berekenen van vergoedingsrente bij algehele aflossing van de hypothecaire geldlening de te besparen rentevergoeding op de bankspaarrekening van consument in de resterende rentevastperiode op de vergoedingsrente in mindering dient te brengen.
Met de Fiscale verzamelwet 2015 is banksparen voor uitvaartkosten met ingang van 1 januari 2016 afgeschaft. De verzamelwet wijzigt verschillende belastingwetten (met inbegrip van een belastingwet die geldt in Caribisch Nederland), zowel op het gebied van directe als indirecte belastingen, en enige andere wetten. Het wetsvoorstel bevat, naast enkele meer inhoudelijke maatregelen, voornamelijk technische en redactionele wijzigingen.
In het wetsvoorstel Belastingplan 2010 wordt het banksparen uitgebreid met gouden handdrukstamrechten en uitvaartproducten. In het wetsvoorstel is geregeld dat het recht op de gouden handdrukuitkeringen overgaat op de erfgenamen als er geen in de regeling benoemde nabestaanden zijn.
Het huidige financieringssysteem ten behoeve van de ouderenzorg vanuit de AWBZ komt steeds meer onder druk te staan. Dit wordt onder meer veroorzaakt door demografische ontwikkelingen zoals ontgroening en de stijgende levensverwachting. In haar position paper Alternatieve financiering ouderenzorg (zie download), een opmaat naar zorgsparen, geeft het Koninklijk Actuarieel Genootschap (AG) aan dat wanneer geen maatregelen worden genomen, de premie van de ouderenzorg in de AWBZ oploopt van 12,65% in 2013 tot uiteindelijk 27% in 2060.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank.