30 jul 2020 Nieuws

Mobiele telefoon en spaarrekening

Consument klaagt over een voorwaarde die de Bank stelt voor het gebruik van een online spaarrekening: de beschikbaarheid over een mobiele telefoon met een mobiel nummer. Hij heeft geen mobiele telefoon, waardoor hij geen nieuw wachtwoord voor de online spaarrekening kan instellen.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

In artikel 6:233 aanhef, onder b, van het Burgerlijk Wetboek (BW) is bepaald dat een beding in algemene voorwaarden vernietigbaar is, indien de gebruiker van de algemene voorwaarden aan de wederpartij (hier Consument) niet een redelijke mogelijkheid heeft geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen.

Wel beschikking over voorwaarden

Consument stelt niet vooraf en tijdig door de Bank geïnformeerd te zijn over de wijziging van de algemene voorwaarden in 2014 en 2019, voor wat betreft het gebruik van een mobiele telefoon in de voorwaarden van 2014 en de kennisname van de voorwaarden van 2019 in zijn geheel. De geldigheid van die voorwaarden wordt door Consument betwist.

De Commissie gaat er - aldus - van uit dat Consument daarmee een beroep doet op de vernietigbaarheid van de voorwaarden uit 2014 en de voorwaarden 2019.

2019

De Bank gaat niet in op het ter beschikking stellen van de voorwaarden uit 2019 aan Consument. De Commissie houdt het ervoor dat de Bank Consument niet de redelijke mogelijkheid geboden heeft om van die voorwaarden kennis te nemen. Het beroep van Consument op de vernietigbaarheid van de voorwaarden uit 2019 slaagt.

2014

De voorwaarden uit 2014 bepalen (in artikel 2.2) dat Consument voor het aanvragen en openen van een spaarrekening de beschikking dient te hebben over een “mobiel telefoonnummer dat begint met 06”. Vervolgens bepaalt artikel 1.2 in duidelijke bewoordingen dat de voorwaarden gelden tijdens de aanvraag én het gebruik van de spaarrekening. Een redelijke uitleg van artikel 2.2 in samenhang met artikel 1.2 betekent dat Consument zowel tijdens de aanvraag als tijdens het gebruik van de spaarrekening de beschikking dient te hebben over een mobiel telefoonnummer dat begint met 06.

Ander mobieltje

De Bank mag van Consument verwachten dat hij de beschikking heeft over een mobiel telefoonnummer dat begint met 06. Dat mobiele telefoonnummer hoeft niet van hemzelf te zijn. Hij kan ook tijdelijk gebruik maken van een mobiele telefoon van familie of een kennis, aldus de Bank. Voor de Bank bestaat er onder die omstandigheden geen verplichting het instellen van een nieuw wachtwoord voor de spaarrekening op een andere manier dan met het gebruik van de mobiele telefoon (al dan niet van Consument zelf) mogelijk te maken.

De beslissing

De Commissie wijst de vordering van Consument af.

 

Bron: Kifid

Downloads

Downloads zijn alleen beschikbaar voor abonnees. Log graag in of neem een abonnement.

Lees ook…

Bank draait deels op voor niet-toegestane betalingstransacties

Consument is gedurende twee jaar misleid door een familielid. Het familielid hielp hem met internetbankieren, maar zorgde er ondertussen voor dat er ook overboekingen aan hem plaatsvonden.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

30 jul 2020

Laatst gewijzigd

30 jul 2020