11 mei 2016 Nieuws

Formulier Opgaaf lening eigen woning beschikbaar

De Belastingdienst heeft het 'formulier opgaaf lening eigen woning' beschikbaar gesteld. Voor leningen die onder het belastingplan 2013 vallen (annuïtair / lineair aflossen) en niet bij een reguliere bank zijn gesloten, dienen middels een opgaaf aan de Belastingdienst kenbaar gemaakt te worden. Ook is er een rekenmodule beschikbaar.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Klik hier voor link naar formulier (onlineversie) of (papieren versie), klik hier voor rekenmodule van de Belastingdienst. Binnenkort komt bij Fintool een uitgebreidere versie van een rekenmodule, waarbij ook rentemutaties mogelijk zijn.

Met het digitale formulier van de Belastingdienst  kan de leningnemer:

  • een nieuwe lening aan de Belastingdienst doorgeven
  • een eerder doorgegeven lening wijzigen
  • Men hoeft alleen een wijziging door te geven als het rentepercentage, de einddatum van de lening of de manier van aflossen wijzigt.
  • een eerder doorgegeven lening intrekken
  • gegevens opvragen van een eerder doorgegeven lening

Wanneer gebruikt u dit formulier niet?
U hoeft dit formulier niet te gebruiken als:

  • de lening niet verplicht afgelost hoeft te worden om renteaftrek te krijgen
  • Als u niet verplicht bent de lening af te lossen, bijvoorbeeld omdat u een oude lening (van vóór 1 januari 2013) hebt overgesloten, hoeft u deze ook niet aan de Belastingdienst door te geven.
  • de bank of andere financiële instelling de gegevens van uw lening al aan de Belastingdienst doorgeeft
  • Banken en andere financiële instellingen met een adres in Nederland zijn verplicht de gegevens van leningen aan de Belastingdienst door te geven.
  • u geen (hypotheek)renteaftrek voor de lening kan krijgen, bijvoorbeeld omdat:
    • het een lening voor een vakantiewoning is
    • de lening  niet voldoet aan de voorwaarden (bijvoorbeeld omdat u de lening niet binnen 30 jaar aflost)
    • de lening beëindigd is, omdat u de laatste aflossing hebt betaald
    • U hoeft in dat geval niet aan de Belastingdienst door te geven dat de lening geëindigd is.

Wat hebt u nodig?

  • de gegevens van de lening, de woning en de leningverstrekker(s)
  • bij een wijziging of intrekking: het kenmerk van de eerdere opgaaf lening eigen woning
  • uw BSN/sofinummer en DigiD
  • het BSN/sofinummer en DigiD van eventuele andere leningnemers

Let op!
U geeft met dit formulier de gegevens op voor uzelf en alle andere leningnemers. Deze personen hoeven dus niet meer zelf het formulier in te vullen. Elke leningnemer moet wel ondertekenen met DigiD.

Bron: Belastingdienst

BP2016
Met Belastingplan 2016 geldt voor nieuwe leningen dat deze niet meer gemeld hoeven te worden.

Lees ook…

Rekenmodel: extra aflossingen op een annuïteitenhypotheek

Hoeveel bespaart een relatie met extra aflossingen per maand/kwartaal/half jaar /jaarlijks? Voer de periodieke aflossing in en zie hoeveel er bespaard wordt op de rentelasten.

Uw mening

 
Edwin Zijdenbos
13 jan 2017
Uw opmerking is terecht. Zojuist de Belastingtelefoon gebeld en zij gaan dit corrigeren, want de belastingplichtigen die in 2013 t/m 2015 deze (eerdere) registratie hebben gedaan, dienen dit nog steeds via online/papieren versie te melden, als er sprake is van een mutatie.
Namens Belastingdienst, dank voor uw melding.
 
Monique Hollander
13 jan 2017
De digitale en papieren versie van het formulier zijn niet beschikbaar op de belastingdienst
 
Wilt u reageren? Log graag eerst in.