18 jan 2013 Nieuws

Banken alerter op wanbetalers

In een vroeg stadium wordt steeds vaker door banken uit voorzorg contact gezocht met klanten die bij het afbetalen van hun hypotheek een betalingsachterstand oplopen. Dat blijkt uit een rondvraag van Metro bij grote banken. Banken zoeken samen met klanten naar oplossingen, bieden betalingsregelingen aan, gesprekken met een budgetcoach of zelfs uitstel van betaling.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

De Rabobank zoekt binnen dertig dagen na een niet betaalde termijn telefonisch contact met de wanbetaler.

Aegon biedt biedt cliënten een gesprek aan met een budgetcoach als betalingen uit blijven.

Bij de ING kunnen klanten die werkloos zijn geraakt, vragen om een tijdelijke ‘rentepauze’. Ze kunnen preventief contact zoeken met de bank als ze verwachten in problemen te komen.

ABN Amro heeft sinds drie jaar een special ‘hypotheekcareteam’ op poten gezet. Na twee gemiste termijnen kan iemand al een telefoontje van de bank verwachten.

Binnen de Nederlandse Vereniging van Banken wordt het beleid niet centraal afgestemd. “Dit is iets dat banken zelf met relaties bespreken. Banken hebben wel zorgplicht. Het is goed dat ze die naleven”, zegt Jelle Wijkstra.

 

Bron: Metro




 

Lees ook…

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

18 jan 2013

Laatst gewijzigd

18 jan 2013